"Udało się pchnąć gospodarkę na właściwe tory". Wiceminister infrastruktury o inwestycjach na obszarze Morza Bałtyckiego
- Morze Bałtyckie, które staje się wewnętrznym morzem NATO, zasługuje na gigantyczne, nowoczesne inwestycje. Po latach pauzy i niedostrzegania polskiego wybrzeża udało się pchnąć polską gospodarkę na właściwe tory - powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
2023-10-23, 15:01
W poniedziałek w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbyła się konferencja podsumowująca pięć projektów Urzędu Morskiego w Gdyni, które poprawiają dostęp do trójmiejskich portów od strony morza, a także wzmacniają bezpieczeństwo życia i nawigacji na polskich obszarach morskich.
Chodzi o projekty: "Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku"; "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - pogłębienie toru podejściowego"; "Modernizacja wejścia do Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Etap III A"; "Budowa morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie, GMDSS-PL" oraz projekt "Zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-navigation".
- Morze Bałtyckie, które staje się wewnętrznym morzem NATO, zasługuje na gigantyczne, nowoczesne inwestycje. Mamy koszto i czasochłonne inwestycje jak nowe nabrzeża i modernizacja starych nabrzeży oraz budowę falochronów, ale też bardzo innowacyjne podejście do bezpieczeństwa i komunikacji na morzu - podkreślił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Polskie porty
REKLAMA
- Polskie porty w tym roku po raz kolejny zanotują rekordy przeładunków, mimo wojny na Ukrainie. Po pandemii Covid-19 gospodarka się odradza. Po kongestiach na Dalekim Wschodzie, Morze Bałtyckie cały czas jest atrakcyjne i nie możemy z tej drogi zejść. Polskie porty muszą być konkurencyjne, muszą się rozbudowywać - stwierdził.
- Jestem optymistą, bo po latach pauzy i niedostrzegania polskiego wybrzeża udało się pchnąć polską gospodarkę na właściwe tory. Jest ona bardzo innowacyjna, zarówno w aspekcie informatycznym, technologicznym, personalnym, jak i ekologicznym, ponieważ światowe wymogi dotyczące żeglugi morskiej i funkcjonowania portów wymuszają też na nas pewne rozwiązania. I dobrze, bo nikt nie chce, żeby Bałtyk był zanieczyszczony, żeby był śmietnikiem Europy. To jest nasze morze, jesteśmy jego współgospodarzem i czerpmy z tego korzyści - dodał Witkowski.
"Konieczność dziejowa"
- Będą one służyły przez dziesiątki lat, a także poprawiały możliwości rozwojowe i zapewniały konkurencyjność portów. Widzimy jak te krzywe dotyczące przeładunków w portach pną się do góry - dodał.
REKLAMA
Jak zaznaczył, "koniecznością dziejową" w przyszłości będzie budowa portu zewnętrznego w Ustce. - Taki port musi powstać na środkowym wybrzeżu. W Ustce możemy stworzyć terminal instalacyjny, ale też poważne centrum serwisowe. Mamy już program funkcjonalno-użytkowy, w tej chwili wykonujemy raport oddziaływania na środowisko i czekamy tylko na zielone światło i finansowanie tego przedsięwzięcia - wskazał dyrektor Piotrzkowski.
- Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną. Zwodowano pogłębiarkę do jej obsługi
- To był strzał w dziesiątkę. Polacy oceniają znaczenie przekopu na Mierzei Wiślanej
"To był strzał w dziesiątkę". Oglądaj cały materiał o Mierzei Wiślanej
PAP,pkur
REKLAMA