Strefy Czystego Transportu w dużych miastach będą obowiązkowe. Jest projekt ustawy

Miasta ze złą jakością powietrza, w których jest powyżej 100 tysięcy mieszkańców, będą miały obowiązek utworzenia Stref Czystego Transportu. Projekt ustawy w tej sprawie trafił do konsultacji publicznych.

2024-07-05, 19:13

Strefy Czystego Transportu w dużych miastach będą obowiązkowe. Jest projekt ustawy
Strefy Czystego Transportu mają być obowiązkowe w dużych miastach . Foto: Kristi Blokhin/ Shutterstock

Rzecznik resortu klimatu Hubert Różyk mówi, że celem regulacji jest redukcja emisji pochodzących z transportu. Zaznacza, że Strefy Czystego Transportu będą musiały wyznaczyć największe miasta w kraju, jeśli przekroczą normy jakości powietrza. Obowiązek będzie dotyczył wyłącznie miast liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców, w których, zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2).

Posłuchaj

Projekt ustawy z obowiązkiem tworzenia Stref Czystego Transportu w największych miastach (IAR) 0:32
+
Dodaj do playlisty

Według pomiarów z 2023 roku taki obowiązek będą miały Warszawa, Katowice, Kraków i Wrocław. Miasta będą mogły podjąć decyzje o zniesieniu Strefy Czystego Transportu, w przypadku, gdy przez trzy kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu od poniedziałku funkcjonuje w Warszawie. Rzecznik ministerstwa podkreśla, że samorządy same będą określały zasady funkcjonowania stref. To one mają decydować o tym, jaki będzie obszar strefy oraz jakie pojazdy będą mogły do niej wjechać. Warunkiem utworzenia strefy będzie przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami.

W projekcie ustawy zapisano też obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych przez gminy liczące powyżej 100 tysięcy mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej. Miasta kupują około 500 autobusów rocznie, więc według szacunków, okres wymiany floty będzie wynosił około 16 lat.

REKLAMA

Hubert Różyk zaznaczył, że w czasie wymiany floty samorządy będą mogły korzystać ze wsparcia ze środków krajowych i unijnych.

Czytaj także:

IAR/bartos

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej