Warszawa zamyka centrum dla starych aut. Złożono już 1,5 tys. wniosków o wyłączenie z obostrzeń
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Warszawie od 1 lipca. Zakaz dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowane w 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r. Dotychczas wpłynęło 1,5 tys. wniosków o wyłączenie, czyli możliwość poruszania się po strefie aut niespełniających wymogów.
2024-06-16, 08:42
- To nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z nich to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia - powiedział dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.
Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego.
O wyłączenie mogą też się starać firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.
Dodatkowe wyjątki
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
REKLAMA
Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych.
Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.
Gmina może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku.
REKLAMA
Nalepki nie są potrzebne
Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.
Łukasz Puchalski przypomniał, że nalepka jest zbędna. Miasto wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie.
- Te nalepki nikomu do niczego nie są potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy - dodał dyrektor ZDM.
Podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu.
REKLAMA
- Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień - zaznaczył.
W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca.
Specjalny punkt informacyjny
Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku.
- Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm - powiedział Łukasz Puchalski.
REKLAMA
Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.
Na stronie ZDM jest zakładka: Sprawdź swój pojazd, gdzie można sprawdzić, czy pojazd może wjechać do strefy.
Granice strefy
Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je:
• al. Prymasa Tysiąclecia,
• Al. Jerozolimskie,
• Trasa Łazienkowska,
• al. Stanów Zjednoczonych,
• ul. Wiatraczna,
• tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
REKLAMA
Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.
PAP/DoS
REKLAMA