Samochody z silnikiem diesla. Czy są największym obciążeniem dla środowiska?

2024-03-13, 11:00

Samochody z silnikiem diesla. Czy są największym obciążeniem dla środowiska?
zdjęcie ilustracyjne. . Foto: shutterstock/Toa55

Tani, używany samochód z silnikiem diesla, który jeździ po polskich drogach najczęściej pochodzi z importu i ma ok. 13-15 lat. Jest dużym obciążeniem dla środowiska i coraz droższy w naprawach.

Aktualne dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i poruszających się po naszych drogach pokazują, że jeśli chodzi o nowoczesne trendy związane z transportem zostajemy w tyle za resztą Europy.

Pojazdy z silnikiem diesla w 2023 r. stanowiły aż 39 procent wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce. Według najnowszych danych firmy Carfax, w Polsce w roku 2023 60 procent zarejestrowanych samochodów używanych, pochodziła z importu.

Większość z nich (aż 3 na 4 ) jest w kiepskim stanie technicznym lub ma historię powypadkową. Pomimo że udział pojazdów elektrycznych i hybrydowych ciągle wzrasta, nadal jeździmy jednymi z najstarszych pojazdów w Europie (średnia wieku to prawie 15 lat, przy europejskiej średniej 11,5 roku).

Jaki jest wiek aut na polskich drogach?

Z kolei średni wiek ponad 850 tysięcy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych w 2023 r. w Polsce to prawie 13 lat, jak podaje Instytut SAMAR, za rok 2023. Warto też mieć świadomość, że  latem 2024 roku pojawi się pierwsza strefa czystego transportu w Warszawie.

Kraków planuje ponowne przyjęcie uchwały w sprawie SCT jeszcze w tym roku, Wrocław również zapowiada wprowadzenie podobnych rozwiązań. Należy spodziewać się, że w ślad za nimi pójdą w najbliższych latach kolejne duże miasta. Po nich natomiast trend zacznie sięgać coraz mniejszych miast.

Koszty używania diesla. Nowe opłaty zależne od emisji spalin  

Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, w 2024 r. i 2026 r. wprowadzone zostaną nowe opłaty za rejestrację i użytkowanie pojazdu, których wysokość będzie zależna od wysokości emisji zanieczyszczeń.

W latach 2022 i 2023 weszły w życie rozporządzenia nakładające na diagnostów obowiązek sprawdzania w trakcie okresowej kontroli technicznej pojazdu, czy systemy odpowiedzialne za ograniczanie emisji zanieczyszczeń (filtry DPF i katalizatory) funkcjonują prawidłowo.

Czy diesle to "mobilne kopciuchy"?

W 2012 r. WHO przyznała spalinom z oleju napędowego status Grupy I – powodującej nowotwory u ludzi. Zanieczyszczenia z diesli przyczyniają się do rozwoju m.in. chorób układu oddechowego, układu krążenia i alergii oraz zaburzeń rozwojowych płodu.

W 2019 roku udowodniono wpływ dwutlenku azotu na rozwój astmy u dzieci żyjących w miastach. Szacuje się, że aż 95 procent przypadków astmy dziecięcej na świecie da się powiązać z ekspozycją na zanieczyszczenia zawierające NO2 (brytyjskie pismo medyczne "The Lancet" z roku 2022).


PR24/PAP/Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych/sw

Polecane

Wróć do strony głównej