MEN szykuje zmiany. Dotkną ósmoklasistów i maturzystów

Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowelizacją ustawy oświatowej. To może oznaczać ważne zmiany m.in. dla ósmoklasistów i maturzystów.

2025-04-15, 08:05

MEN szykuje zmiany. Dotkną ósmoklasistów i maturzystów
Zmiany w szkołach. Kolejne propozycje MEN. Foto: PAP/Marcin Obara

Szkoły znów się zmienią. Nad czym pracuje MEN?

Rząd przygotowuje zmiany w edukacji. W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Nowe przepisy mają objąć też Kartę Nauczyciela, ustawę o systemie oświaty oraz kilka innych aktów prawnych. Za projekt odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jego przyjęcie planowane jest na III kwartał tego roku.

"Celem projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw jest przede wszystkim umożliwienie wdrożenia w szkołach kompleksowej reformy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opartej na dokumencie pt. «Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji» czytamy w opisie założeń projektu. Zaznaczono w nim, że projekt obejmuje także propozycje innych zmian o charakterze uzupełniającym, porządkującym lub korygującym.

Co się zmieni dla maturzystów i ósmoklasistów?

MEN proponuje też powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego, jako alternatywy dla egzaminu z języka obcego nowożytnego.

Resort proponuje także skrócenie okresu, w którym zdający może złożyć wniosek o wgląd do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej z 6 miesięcy do 3 miesięcy oraz rozpatrywania przez Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego odwołań od wyniku weryfikacji sumy punktów. W projekcie znalazł się też zapis, zgodnie z którym nie będzie trzeba wyznaczać egzaminatorów-weryfikatorów, jeśli prace egzaminacyjne będą sprawdzane elektronicznie.

REKLAMA

Zmian będzie więcej. Oto kolejne z nich

W nowej wersji przepisów zmieni się też definicja podstawy programowej. Zamiast "treści nauczania – wymagania szczegółowe" pojawi się określenie "oczekiwane efekty uczenia się". Nowa definicja uwzględni też tzw. doświadczenia edukacyjne, czyli sytuacje, które mają wspierać rozwój kompetencji i sprawczości uczniów. Pociąga to za sobą m.in. konieczność zmiany definicji programu wychowania przedszkolnego i programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zmiany dostosowujące w zakresie dopuszczania do użytku w przedszkolu i szkole programów wychowania przedszkolnego lub programów nauczania.

Ministerstwo proponuje również rozszerzenie zakresu stosowania rozwiązania umożliwiającego zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć prowadzonych w przedszkolu oraz rezygnację z określenia w ustawie wymiaru godzin zajęć wychowania fizycznego w poszczególnych klasach i typach szkół. MEN chce rozszerzenia katalogu form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły o zajęcia fakultatywne.

MEN chce, by zajęcia przygotowujące do służby wojskowej, w Policji i Straży Granicznej – realizowane w klasach mundurowych – podlegały ocenianiu. Roczna ocena z tych zajęć nie będzie jednak wpływała ani na promocję do kolejnej klasy, ani na ukończenie szkoły.

Zintegrowana Platforma Edukacyjna ma gromadzić więcej danych – m.in. w związku z planowanym uruchomieniem bezpłatnego centralnego dziennika elektronicznego.

REKLAMA

Aby uzyskać dofinansowanie na kształcenie młodocianych pracowników, trzeba będzie dołączyć potwierdzenie opłaty za egzamin zawodowy.

MEN planuje zmianę sposobu wyliczania opłaty za dopuszczenie podręcznika do użytku w szkołach. Zamiast konkretnej kwoty, ma być ona powiązana z minimalnym wynagrodzeniem. W praktyce opłata może wzrosnąć z obecnych 800–6 tys. zł do 2,8–14 tys. zł.

Źródło: PolskieRadio24.pl/PAP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej