more_horiz
Wiadomości

Łukasz Piela: stawiamy na przedsiębiorców

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2023 06:00
O perspektywach e-Kiosk S.A., lidera branży prasy cyfrowej w Polsce oraz digitalizacji przedsiębiorstw rozmawiamy z Łukaszem Pielą, prezesem zarządu Spółki.
Łukasz Piela, prezes zarządu e-Kiosk S.A.
Łukasz Piela, prezes zarządu e-Kiosk S.A.Foto: Mat. promocyjne

E-Kiosk SA to lider prasy cyfrowej w Polsce. Brzmi dumnie. Z drugiej strony widzimy z jakimi problemami mierzy się branża prasowa nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Prasa to wciąż dobry biznes?

Oczywiście od czasu pojawienia się Internetu oraz urządzeń umożliwiających do niego stały dostęp takich jak smartfony i tablety, prasa drukowana traci czytelników. Z jednej strony ludzie bardzo często nie muszą za dostęp do informacji płacić, z drugiej - zyskali możliwość dostępu do nich „na żywo”, w każdym miejscu i czasie. Pomijam wartość tych informacji, bo tu można dyskutować czy bezpłatny portal internetowy da nam taką jakość jak wyspecjalizowane wydawnictwo w wersji drukowanej czy subskrypcyjnej, a więc płatnej. Osobiście uważam, że nie. Niemniej w percepcji wielu osób te bezpłatne informacje są wystarczające. Do tego dochodzi zmiana pokoleniowa. Większość młodych ludzi nigdy w życiu nie miała gazety w ręku. Wśród moich rówieśników jest to nie do pomyślenia. Tak więc rewolucyjne zmiany na rynku prasy są nieuniknione. Niemniej wciąż jest to znacząca grupa czytelników, także tych od lat związanych z pewnymi tytułami. Poza tym wielu z nich, a także firmy i instytucje widzą korzyść w dostępie do jakościowych tytułów w wersji cyfrowej, nawet gdy uznają, że wersja drukowana przestała spełniać swoją rolę. I tu z perspektywy lidera rynku rzeczywistość nie wygląda już tak pesymistycznie. Ale zwracam uwagę, że e-Kiosk to nie tylko prasa!

Co jeszcze macie w ofercie?

Mamy księgarnię cyfrową nexto.pl, która oprócz e-wydań prasy udostępnia czytelnikom audiobooki i ebooki. W sumie w portfolio ma już ponad 93 000 tytułów. Ponadto posiadamy agencję marketingową eContentLAB, oferującą usługi w zakresie marketingu internetowego oraz jesteśmy dystrybutorem oprogramowania dla przedsiębiorców, służącego do prowadzenia księgowości z liczną bazą wieloletnich odbiorców.

Jak to wygląda w liczbach?

W 2022 roku możemy się pochwalić przychodami na poziomie 13,9 mln zł i wskaźnikiem EBITDA wysokości 5 mln zł. Są to wyniki lepsze od roku 2021 o odpowiednio 9 proc. i 8 proc. Jeśli do tego dodamy, że wypracowaliśmy zysk netto na poziomie 3,8 mln zł wobec 3,4 mln zł rok wcześniej - myślę, że możemy być zadowoleni.

A jak Wasze wyniki kształtują się w szerszej perspektywie?

Tu możemy mówić o pozytywnym trendzie utrzymującym się od 4 lat. W 2018 roku przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 8,9 mln zł, EBIDTA spółki wyniosła 1,2 mln zł, a wynik netto był ujemny (-150 tys. zł). Jeśli porównamy to do wspomnianych wyników w roku ubiegłym (przychody na poziomie 13,9 mln zł; EBIDTA - 5 mln zł; zysk netto - 3,8 mln zł) to widzimy skalę zmiany. Cieszy też stale utrzymująca się wysoka rentowność netto, w 2022 roku na poziomie 27 proc. Uważam, że dzięki dyscyplinie finansowej udało nam się wprowadzić Spółkę na tory stabilnego wzrostu opartego na silnych fundamentach.

Jak widzi Pan rozwój Spółki w kolejnych latach?

Teraz czas na przedsiębiorców! Wspominałem, że oprócz elektronicznej prasy mamy także w portfolio m.in. oprogramowanie dla przedsiębiorców. Jest to spora liczba stałych użytkowników, którzy dzisiaj prowadzą księgowość dzięki dostarczanemu przez nas narzędziu. Chcemy rozwijać ofertę dla tej grupy klientów o nowe produkty. Tym bardziej, że w wyniku pandemii świadomość osób prowadzących działalność gospodarczą czy własną firmę w zakresie koniecznej cyfryzacji procesów biznesowych znacząco wzrosła. Sami jako e-Kiosk SA musieliśmy się z tym zmierzyć. W 2020 roku głównym wyzwaniem była digitalizacja wszystkich możliwych procesów biznesowych w Spółce. W tamtym czasie to była kwestia przetrwania, zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przy okazji jednak okazało się, że wiele procesów realizowanych cyfrowo można robić szybciej, taniej i bardziej efektywnie. Chcemy rozwijać naszą ofertę w tym kierunku, czyli m. in. świadczyć usługi zaufania, w tym udostępnić naszym klientom portal do elektronicznego obiegu dokumentów.

Mamy wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług dla przedsiębiorców, dużą bazę użytkowników i wypracowaną w ostatnich latach sytuację finansową, pozwalającą na konieczne inwestycje. Jestem więc dobrej myśli.

Jakie będą najbliższe kroki?

Pierwsze kroki już zostały wykonane. Uruchomiliśmy portal dla przedsiębiorców https://poradnikbiznesu.pl/. Naszym celem było stworzenie miejsca, w którym każda osoba prowadząca własną firmę lub myśląca o jej założeniu znajdzie niezbędne informacje o tematyce księgowo - podatkowej, a tym samym rozszerzenie bazy potencjalnych klientów naszych produktów. Portal w bieżącym roku wygenerował znaczący wzrost czytelników, tak więc tu pierwszy cel został osiągnięty. Ponadto rozbudowujemy zespół i finalizujemy rozmowy z naszymi partnerami biznesowymi tak by pierwsze nowe produkty dla przedsiębiorców znalazły się w sprzedaży jeszcze w tym roku.

Myśli Pan, że biznes czeka masowa digitalizacja?

Bez wątpienia. To kwestia czasu. Pandemia z pewnością ten proces przyspieszyła.

Z logicznego punktu widzenia nie ma uzasadnienia by w czasach, gdy możemy przesyłać za pomocą sieci niezliczone ilości danych, w tym np. wysokiej jakości filmy nagrane własnym smartfonem - umowę z kontrahentem podpisywać ręcznie, czy przesyłkę awizowaną odbierać fizycznie na poczcie. Przecież te czynności, często zajmujące nam dużo czasu, można zrobić w kilka minut nie wychodząc z domu. To jest według mnie przyszłość biznesu i cieszę się, bo widzę w tym scenariuszu rolę, którą może odegrać nasza Spółka. E-Kiosk, który przed laty powstał jako odpowiedź na potrzebę cyfryzacji w branży prasowej, dzisiaj uczestniczy w digitalizacji przedsiębiorstw. W ten sposób rozpoczynamy budowę drugiego filaru naszej działalności obok dystrybucji treści cyfrowych.

Chcecie być gotowi, gdy prasa przestanie być dobrym biznesem?

Uważam, że prasa, w tym cyfrowa, nie zniknie. Będzie miała swoją grupę odbiorców. Szczególnie, że w czasach fake newsów coraz więcej osób będzie poszukiwało sprawdzonej informacji i będzie skłonna za nią płacić. Pozostaje pytanie jak duży będzie to rynek i czy na tyle duży, aby realizować wzrostowe plany Spółki w długoletniej perspektywie. To jest dzisiaj pewna niewiadoma. I od tej niewiadomej chcemy się uniezależnić.

Dziękuję za rozmowę.

Artykuł sponsorowany 

Ekstraklasa

27 maja 2023

Zobacz także

Zobacz także