Ponad połowa użytkowników social mediów próbowała zmienić ustawienia prywatności

56 proc. wszystkich użytkowników sieci społecznościowych w Unii Europejskiej próbowało zmienić ustawienia prywatności na swoich profilach. Taką informację podał Urząd Ochrony Danych Osobowych, powołując się na badania przeprowadzone przez Komisję Europejską. W Polsce dane próbowało zmienić 46 proc. użytkowników.

2019-08-14, 17:23

Ponad połowa użytkowników social mediów próbowała zmienić ustawienia prywatności
geralt/pixabay.com/Pixabay License. Foto: Image by Gerd Altmann from Pixabay

UODO poinformowało, że 72 proc. użytkowników sieci społecznościowych w UE określiło, że zmiana ustawień prywatności w profilu osobistym z domyślnych jest łatwa.

Powiązany Artykuł

FaceApp1200.jpg
FaceApp narzędziem służb? Ekspert: jesteśmy odpowiedzialni za udostępnione dane

Jako główne powody braku zmiany tych ustawień respondenci podali zaufanie do serwisów społecznościowych i brak wiedzy. Z opublikowanego w czerwcu 2019 r. raportu wynika, że ponad połowa (56 proc.) wszystkich użytkowników sieci społecznościowych w UE próbowała zmienić z domyślnych ustawienia prywatności w swoim profilu osobistym.

W Polsce odsetek takich osób wynosi 46 proc. Natomiast 43 proc. mieszkańców państw UE uważa, że zmiana ustawień prywatności "nie jest istotna i jej nie dokonali". Tak samo uważa 50 proc. badanych Polaków.

"Udostępnianie swoich danych osobowych powinno być świadome"

- Decyzja o publicznym udostępnianiu swoich danych osobowych powinna należeć tylko do użytkownika, a udzielona zgoda musi być dobrowolna i wyrażona działaniem potwierdzającym ze strony użytkownika. Co oznacza, że świadczenie usługi nie może być uzależnione od jej udzielenia, a zgodę można wycofać w dowolnym momencie - mówi cytowany w komunikacie dyrektor IT z Urzędu Ochrony Danych Osobowych Tomasz Soczyński.

REKLAMA

- Stosując obowiązującą zasadę domyślnej prywatność wskazaną w art. 25 pkt 2 RODO, produkty lub usługi powinny być tak zbudowane, by obowiązywały rygorystyczne ustawienia prywatności, a jedyne świadome działania użytkownika końcowego umożliwiały szersze przetwarzanie danych osobowych - dodaje.

Według niego - jeśli do realizacji usługi zostanie pozyskanych więcej informacji, niż jest to konieczne - wówczas zasada ta zostanie naruszona.

Jedyne dane, które mogą być przetwarzane


UODO zwraca uwagę, że w praktyce dane osobowe gromadzone przez platformy społecznościowe, operatorów wyszukiwarek internetowych i dostawców poczty elektronicznej często wykraczają poza zakres faktycznie udostępniony przez użytkownika.

- Dzięki takim praktykom mogą oni śledzić każdy ruch użytkownika wykonywany w sieci internetowej, a także na urządzeniach do niej podłączonych. W dalszym kroku wykorzystują te informacje do tworzenia profilu użytkownika, sprzedając jego tożsamość np. poprzez wyświetlanie zindywidualizowanych reklam – powiedział Tomasz Soczyński.

REKLAMA

UODO zaznacza, że jedynymi danymi, które mogą być przetwarzane i przechowywane przez ograniczony czas, są dane niezbędne do korzystania z platformy, a administratorzy mogą je przechowywać tylko tak długo, jak jest to konieczne.

Badania Eurobarometru pod nazwą "Special Eurobarometer 487a - The General Data Protection Regulation" przeprowadzono w 28 krajach UE na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów KE od 15 do 29 marca 2019 r. W Polsce badanie przeprowadził Kantar Polska.

kad

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej