Misje nie tylko na Marsa. Kosmiczne filmy, które warto obejrzeć

2021-02-20, 18:30

Misje nie tylko na Marsa. Kosmiczne filmy, które warto obejrzeć
Kadr z filmu "Marsjanin". Foto: Film Stills/Forum

Amerykański łazik Perseverance wylądował na Marsie. Dzięki temu naukowcy z NASA będą mogli dokonać badania zamieszkiwalności planety. Niewykluczone, że jesteśmy świadkami przełomowych wydarzeń. W związku z tym zapraszamy na przegląd filmów science ficiton, które przez lata rozpalały wyobraźnię widzów na całym świecie.

Powiązany Artykuł

epa09024689-12.jpg
Łazik Perseverance na Marsie. Zobacz pierwsze kolorowe zdjęcia NASA

W czwartek wieczorem amerykański łazik Perseverance wylądował na Marsie. Jako miejsce jego lądowania wybrano krater uderzeniowy Jezero, który ma średnicę 49 km.

W związku z tym przedstawiamy listę najlepszych filmów o kosmosie - każdy fan powinien je znać.

Powiązany Artykuł

1200_Wenus_shutterstock.jpg
Życie na Wenus? Ekspert: nie ma na Ziemi mikroorganizmów, które wytrzymałyby w takich warunkach

Filmy o Marsie

• "Marsjanin" (2015)

Listę zaczynamy od filmu, który daje nadzieję. Ridley Scott przedstawia historię człowieka, który za wszelką cenę stara się przetrwać w bezlitosnych warunkach Czerwonej Planety. To opowieść o współczesnym Robinsonie Crusoe, który pokazuje wielką siłę, hart ducha i potrzebę przetrwania.

Mark, tytułowy bohater, w którego wcielił się Matt Damon, w wyniku nieudanej ekspedycji zostaje sam w kosmosie. Ma nikłe zapasy, problemy z łącznością, a mimo to stara się przetrwać.

• "Life" (2017)

Produkcja Daniela Espinosy to swoisty hołd dla Ridley'a Scotta i jego "Obcego". To trzymająca w napięciu opowieść o grupie kosmonautów, którzy muszą zmierzyć się z niezidentyfikowaną i niezwykle groźną formą życia, którą odkrywają na Marsie.

Zaczyna się niewinnie, jednak z czasem atmosfera się zagęszcza. Grupa śmiałków przekonuje się bowiem, że "to coś" jest bardzo inteligentne.

W produkcji zagrali m.in. Jake Gyllenhaal, Ryan Reynolds i Rebecca Ferguson.

• "Misja na Marsa" (2000)

Kolejny film na liście to produkcja słynnego Briana De Palmy (znanego m.in. z ikonicznego "Człowieka z blizną"). "Misja na Marsa", która trafiła do kin w 2000 r. była jak na tamte czasy czymś wyjątkowym.

Opowiada historię z 2020 r., kiedy to na Marsie ląduje grupa kosmonautów. Niestety, kiedy docierają na planetę, dzieje się coś niepokojącego. W wyniku gigantycznej burzy piaskowej dochodzi do dramatycznych wydarzeń, przez co NASA bezzwłocznie wysyła ekipę ratunkową...

• "Pamięć absolutna" (1990)

Oparty na opowiadaniu Philipa K. Dicka film opowiada historię robotnika Douga Quaida (w tej roli słynny Arnold Schwarzenegger). Akcja dzieje się w czasach, kiedy planety zostały już skolonizowane, a ludziom wszczepia się wspomnienia imitujące wymarzony urlop (wszelkie podobieństwa do późniejszego "Matrixa" nieprzypadkowe).

W pewnym momencie Doug przeczuwa, że coś z jego życiem nie jest do końca w porządku... Odpowiedzi na tajemnice musi szukać na Marsie i tam też się udaje.

• "Czerwona planeta" (2000)

Tym razem przenosimy się do 2050 r. Klasycznie - grupa kosmonautów zostaje wysłana na Marsa, by rozpocząć proces kolonizacji planety. Wynika to z faktu, że Ziemia jest umierająca i ludzkość potrzebuje nowych terenów.

Jednak podczas wyprawy statek ulega niespodziewanej awarii. Sprzęt oraz ekwipunek astronautów zostają zniszczone. Aby przetrwać w tych wyniszczających warunkach, załoga musi ściśle ze sobą współpracować. Okazuje się to dla nich wielkim testem.

W filmie zagrali m.in. Val Kilmer oraz Carrie-Anne Moss (słynna Trinity z "Matrixa").

Kosmiczne kino

• "Grawitacja" (2013)

Kolejny film przedstawiający historię przetrwania. Mimo że w produkcji Alfonso Cuaróna nie znajdziemy żadnych niezidentyfikowanych form życia, to ogląda się go z zapartym tchem. Ryan Stone (Sandra Bullock) oraz Matt Kowalski (George Clooney) przebywają na wahadłowcu nieopodal Ziemi. Spokojna misja zamienia się jednak w swoisty horror.

Statek zostaje całkowicie zniszczony przez szczątki satelity. Dwójka ludzi musi przeżyć w kosmosie - na dodatek kończy im się tlen. Bohaterowie staną przed najcięższym wyborem w ich życiu i poświęceniem, które stanie się nieuniknione.

• "Apollo 13" (1995)

Ta oparta na faktach historia przedstawia misję słynnego statku kosmicznego Apollo 13 z 1970 r. "Houston, mamy problem" - ten cytat zna chyba każdy. Tymi słowami załoga Apollo 13 oznajmiła problem z kapsułą załodze kontrolującej lot.

Ten kosmiczny dreszczowiec obrazuje, z jakimi problemami musieli się mierzyć astronauci zawieszeni 400 tys. (!) km nad Ziemią. Jim Lovell (Tom Hanks), Fred Haise (Bill Paxton) oraz Jack Swigert (Kevin Bacon) rozpoczynają rozpaczliwą walkę o przetrwanie.

• "Interstellar" (2014)

Czas na film Christophera Nolana ("Tenet", "Incepcja", trylogia "Batmana"). Życie na Ziemi staje się coraz trudniejsze - powodem są zmiany klimatyczne. Susza, głód, kryzys - Ziemia jest systematycznie niszczona, do tego szczątkowa funkcjonująca gospodarka nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego bytu ludzkości. Trzeba znaleźć alternatywę.

W pewnym momencie zostaje odkryta możliwość podróżowania w czasoprzestrzeni. Były pilot NASA Cooper (Matthew McConaughey) dołącza do ekspedycji jako pilot statku Endurance. Jego misja zaważy na losach ludzkości...

• "Pierwszy człowiek" (2018)

Film Damiena Chazelle'a przedstawia historię słynnego astronauty Neila Armstronga. Produkcja skupia się na życiu Neila w latach 1961-1969. Przedstawione zostaje m.in. pierwsze w historii dokowanie dwóch statków kosmicznych na orbicie, które nie kończy się pomyślnie.

Rok po tragedii Neil Armstrong zostaje dowódcą misji Apollo 11, której celem jest pierwsze w historii lądowanie człowieka na Księżycu. Film obrazuje, do jakich poświęceń i wyrzeczeń zmuszony jest człowiek, który dokonuje milowych osiągnięć.

Space opera

Krótka definicja pojęcia: jest to podgatunek fantastyki naukowej koncentrujący się wokół romantycznych przygód, podróży międzygwiezdnych i kosmicznych bitew.

• "Gwiezdne wojny" (1977-?)

Czas na klasyka klasyków. Popkulturowy fenomen. Serię, która zrewolucjonizowała światowe kino.

Wszystko zaczęło się od George'a Lucasa i wydarzenia z 1977 r. Wtedy to miał premierę film "Star Wars" (dopiero potem dodano podtytuł Nowa nadzieja). Potem wyprodukowano dwa sequele.

"Dawno, dawno temu w odległej galaktyce..." - tą sentencją zaczyna się każdy film z serii. Akcja filmów i kanonicznych książek opowiada ponad 60 lat historii zmagań Jasnej i Ciemnej Strony Mocy.

Najważniejsze cechy:

• galaktykę zamieszkują ludzie i wiele innych inteligentnych gatunków,
  • powszechny jest hipernapęd umożliwiający szybkie podróże międzygwiezdne statkami kosmicznymi,
  • postacie walczą mieczami świetlnymi i blasterami,
  • trwa odwieczna walka między dwoma zakonami: Jedi (Jasna Strona Mocy) i Sithami (Ciemna Strona Mocy).

Kolejność - według wydania filmów:

1. "Gwiezdne wojny: Część IV - Nowa nadzieja" (1977)
  2. "Gwiezdne wojny: Część V - Imperium kontratakuje" (1980)
  3. "Gwiezdne wojny: Część VI - Powrót Jedi" (1983)
  4. "Gwiezdne wojny: Część I - Mroczne widmo" (1999)
  5. "Gwiezdne wojny: Część II - Atak klonów" (2002)
  6. "Gwiezdne wojny: Część III - Zemsta Sithów" (2005)
  7. "Gwiezdne wojny: Część VII - Przebudzenie Mocy" (2015)
  8. "Gwiezdne wojny: Część VIII - Ostatni Jedi" (2017)
  9. "Gwiezdne wojny: Część IX - Skywalker. Odrodzenie" (2019)

A więc... Maraton czas start!

• "Star Trek" (1966-?)

Przenosimy się do XXIII w. W wielkim skrócie: seria opowiada przygody załogi statku kosmicznego Enterprise. Załogą dowodzi kapitan James T. Kirk. Celem jest szeroka eksploracja galaktyki w poszukiwaniu nowych światów.

Serial ten jest klasyką gatunku science fiction. Dał on początek wielu innym serialom i filmom kinowym z uniwersum Gwiezdnej Wędrówki, których produkcja trwa do dzisiaj.

Trójkę głównych bohaterów tworzą:

• kapitan James T. Kirk (dowódca statku Enterprise)
  • komandor Spock (pierwszy oficer statku, szef służb naukowo-badawczych)
  • dr Leonard "Bones" McCoy (naczelny lekarz statku)

Klasyka gatunku

• "Obcy - 8. pasażer Nostromo" (1979)

Historia załogi statku kosmicznego Nostromo przeszła do historii kina. Kultowy film Ridley'a Scotta to klasyka zespolonych gatunków horror/science fiction.

Jeden z członków załogi zostaje zaatakowany przez nieznane stworzenie. Niczego nieświadomi astronauci wnoszą na pokład rannego Kane'a wraz z... śmiertelnie niebezpiecznym Obcym.

Bohaterowie nie wiedzą jeszcze, że lada moment zacznie się horror z niechcianym, ósmym pasażerem Nostromo, który po kolei, metodycznie będzie mordować członków załogi.

Na uwagę zasługuje fenomenalna rola Sigourney Weaver, która wcieliła się w postać Ellen Ripley.

W sumie powstały cztery części "Obcego".

• "Solaris" (1971)

Film, który został oparty na powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Tematem produkcji jest rodzaj ludzki stający w obliczu nieskończonego, niebezpiecznego i obcego Wszechświata.

Przesłanie filmu można odczytywać jako ostrzeżenie przed technologicznym, wręcz odhumanizowanym światem.

Powszechnie uważa się, że "Solaris" jest rosyjską odpowiedzią na film Stanleya Kubricka z 1968 r...

• "2001: Odyseja kosmiczna" (1968)

...o którym mowa teraz.

Wszystko zaczyna się od niezwykłego odkrycia na Księżycu. Oto badacze znajdują tajemniczy element emitujący sygnał skierowany w stronę Jowisza. W związku z tym na planetę zostaje wysłany statek Discovery.

Jego załoga, składająca się z wybitnych naukowców i astronautów, chce poznać tajemnicę. Niestety, w pewnym momencie na przeszkodzie staje komputer pokładowy HAL 9000, który ma inne plany niż załoga... Rozpoczyna się (klasycznie) walka o przetrwanie.

• Podróż na Księżyc (1902)

Na koniec produkcja, którą można określić mianem pierwszego obrazu science ficiton w historii. "Podróż na księżyc" to 14-minutowy francuski film niemy. Opowiada o podróży grupy uczonych na Księżyc, którzy trafiają do niewoli. Istnieje jednak pewien sposób na ich uwolnienie - a związany jest z... parasolem.

Opracował Paweł Bączek (portal PolskieRadio24.pl)