Wysokie kary dla Googla i Facebooka za politykę "cookies". Muszą zapłacić w sumie ponad 200 mln euro
Francuska Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności nałożyła na Google i Facebooka kary za ich politykę w zakresie "cookies". Jak wskazała agencja AFP, oba przedsiębiorstwa nie pozwalają użytkownikom na łatwe odrzucanie tych plików.
2022-01-06, 14:48
Pliki "cookie" są wykorzystywane w szczególności do tworzenia ukierunkowanej reklamy. "Francuska Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL) stwierdziła, że strony facebook.com, google.fr i youtube.com nie pozwalają odrzucać plików cookie instalowanych na komputerach użytkowników tych platform" - oświadczono.
W związku z tym Google został obciążony karą 150 mln euro, natomiast Facebook - 60 mln euro. Firmy mają trzy miesiące na wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu tzw. ciasteczek, w przeciwnym razie każde z przedsiębiorstw będzie musiało zapłacić grzywnę w wysokości 100 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.
W odpowiedzi przesłanej do AFP, Google ogłosił zmianę swoich praktyk po decyzji CNIL.
Niemcy biorą Google'a pod lupę
Również Niemcy przyjrzą się działalności Google'a. Tamtejszy sąd antymonopolowy uznał amerykański Alphabet - w tym jego główny podmiot Google - za koncern o "nadrzędnym znaczeniu na rynkach". Firmy o takim statusie mogą być objęte na pięć lat procedurą badającą, czy ich praktyki nie zagrażają konkurencyjności gospodarki.
REKLAMA
Prezes Federalnego Urzędu Antymonopolowego Andreas Mundt poinformował, że w przypadku Google istnieją takie przesłanki. Rozpoczęta procedura może doprowadzić do zakazania firmie praktyk monopolistycznych na niemieckim rynku.
- Ograniczenie swobody internetu w Rosji. Nowe prawo uderzy w zagraniczne koncerny
- Rok 2021 w internecie. Czego szukaliśmy najczęściej?
ng
REKLAMA