Dyrektywa winietowa z opóźnieniem. Bruksela skarży Polskę do TSUE i wnosi o kary
Komisja Europejska skierowała do Trybunału Sprawiedliwości UE pozew przeciwko Polsce dotyczący prawa o ruchu drogowym. Bruksela zarzuciła Warszawie zaniechanie w sprawie przepisów dotyczących opłaty drogowej w zależności od emisji CO2 przez pojazd.
2025-05-07, 14:07
KE pozywa Polskę. Chodzi o opłaty za emisję CO2
W ocenie Komisji Europejskiej, Polska nie wdrożyła tzw. unijnej dyrektywy o eurowiniecie, na co miała czas do 25 marca ubiegłego roku. Przepisy te nakazują zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji dwutlenku węgla.
Polska jest jednym z trzech, obok Grecji i Bułgarii, krajów, które nie przesłały do Brukseli harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych w zależności od poziomu emisji CO2. Takie zróżnicowanie ma przyczynić się do promowania mniej emisyjnych pojazdów na europejskich drogach.
W komunikacie KE zwróciła uwagę, że po wszczęciu postępowania w maju 2024 r., Bułgaria, Grecja i Polska za każdym razem miały dwa miesiące na nadrobienie zaległości. W swoich odpowiedziach do KE wyjaśniały, jak zamierzają implementować znowelizowane przepisy dyrektywy i przedstawiały harmonogram zmian, ale do tej pory ich nie wprowadziły. "KE uważa, że wysiłki podejmowane przez organy krajowe w celu podjęcia niezbędnych środków były dotąd niewystarczające, i w związku z tym kieruje do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Bułgarii, Grecji i Polsce, zwracając się o nałożenie sankcji finansowych" - podkreśliła KE w swoim komunikacie.
Nowe koszty za emisję CO2. Nowe przepisy obejmą wszystkie samochody
Zmiana tzw. dyrektywy o eurowiniecie z 2022 r. rozszerza zakres jej przepisów na wszystkie pojazdy ciężkie i lekkie. Oznacza to, że dokument nie będzie już dotyczył, jak do tej pory, tylko do samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek stosowania opłat z tytułu kosztów zewnętrznych za zanieczyszczanie powietrza, odnoszących się do pojazdów ciężkich.
REKLAMA
Czytaj także:
- Coraz droższe nowe auta. To reakcja producentów na nowe normy UE na spaliny
- UE chce ratować swój przemysł motoryzacyjny. Ale nie spalinówki
Obowiązek zróżnicowania opłat od pojazdów ciężkich w zależności od emitowanego przez nie zanieczyszczenia wchodzi na europejskie autostrady od 2026 r. Opłaty te będą zróżnicowane w zależności od emisji CO2 z pojazdów; jednocześnie zniesiony zostanie obowiązek różnicowania opłat drogowych w oparciu o normy Euro. Zwolnienia będą dozwolone dla bezemisyjnych pojazdów ciężkich do 31 grudnia 2025 r., a dla bezemisyjnych pojazdów lekkich - bezterminowo.
Źródła: Polskie Radio/PAP/mbl
REKLAMA