"Mistrzowskie osiągnięcie". Niemiecka prasa zachwala tunel w Świnoujściu
Tunel pod Świną w Świnoujściu, o długości 1800 metrów, został otwarty piątek, stając się trzecią stałą drogą dojazdową do wyspy Uznam. "Gdy Polska inwestuje [...], ważne projekty po stronie niemieckiej są opóźniane" - pisze portal dziennika "Ostsee Zeitung".
2023-06-30, 11:31
Największy projekt
Jest to największy projekt infrastrukturalny w regionie przygranicznym Pomorza Zachodniego od dłuższego czasu i będzie służył jako trzecia stała droga dojazdowa do polsko-niemieckiej wyspy wakacyjnej Uznam (oprócz mostów na terytorium Niemiec w Wolgast i Zecherin) - pisze "Ostsee Zeitung".
- Podczas gdy w Polsce panuje nastrój świętowania, po stronie niemieckiej podziw i obawy mieszają się przed otwarciem tunelu dla ruchu - czytamy. - Zbudowanie takiej konstrukcji tak szybko to mistrzowskie osiągnięcie - mówi Gerold Juergens, szef stowarzyszenia przedsiębiorców Pomorza Przedniego. - Ale niemiecka strona wyspy nie może pozostać w tyle - ostrzega. Gdy Polska inwestuje - także w drogę ekspresową, która wkrótce jeszcze lepiej połączy tunel w Świnoujściu ze Szczecinem i Berlinem - ważne projekty po stronie niemieckiej są opóźniane.
Gazeta podaje przykład. Ukończenie nowego mostu w Wolgast, który ma ominąć miasto jako wąskie gardło, zostało już przesunięte przez rząd landu na 2028 rok. To musi zostać skorygowane. - Nie może być tak, że dusimy się w korkach po niemieckiej stronie, a turyści szybko jadą do Polski przez tunel pod Świną i zostają tam - ostrzega Krister Hennige ze Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji na Uznam.
REKLAMA
Z drugiej strony, tunel umożliwia również gościom szybsze dotarcie do niemieckiej części wyspy Uznam: na przykład z Berlina dotarcie na Uznam przez tunel pod Świną zajmie kierowcom około trzech godzin, zarówno na trasie niemieckiej, jak i polskiej: - Ponieważ niemieckie mosty są obecnie naprawiane, może to zmniejszyć korki - powiedział minister gospodarki Meklemburgii Pomorza-Przedniego Reinhard Meyer.
dz/PAP, IAR
REKLAMA