Boże Ciało - procesje eucharystyczne w całym kraju

2017-06-15, 06:00

Boże Ciało - procesje eucharystyczne w całym kraju
Procesja w Uroczystość Bożego Ciała, Gwatemala.Foto: fot. Eric Walter, lic. CC

Przypadające w czwartek święto Bożego Ciała to jedno z głównych i najbardziej uroczystych świąt katolickich. Najważniejszym punktem tej uroczystości - powołanej ku czci Najświętszego Sakramentu - jest procesja eucharystyczna ulicami miast.

Jest to święto całego Kościoła, który powstaje i gromadzi się podczas "łamania chleba". Kościół obchodzi je w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej. W tym dniu - albo jak w niektórych państwach, w następującą po nim niedzielę - ulicami miast przechodzą procesje eucharystyczne.

Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Zakonnica augustiańska otrzymała w latach 1209-1211 objawienia, podczas których Jezus prosił o ustanowienie święta Bożego Ciała. Zostało wprowadzone w 1264 roku przez papieża Urbana IV, ale przez śmierć głowy Kościoła nie zostało wtedy ogłoszone. Uczynił to dopiero papież Jan XXII w 1317 roku.


Procesje w dniu Bożego Ciała wprowadzono później niż samo święto, w drugiej połowie XIII w. Pierwsze, w latach 1265-1275, odbywały się w Kolonii, w Niemczech. Podczas nich niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem, nawiązując w ten sposób do zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami. W XV w. procesje eucharystyczne urządzano w całych Niemczech, gdzie łączono je z modlitwą błagalną o odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę. Następnie pojawiły się w Anglii, Francji, północnych Włoszech i w Polsce. Od czasu zakwestionowania tych praktyk przez reformację, udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.

Procesje w Polsce

W Polsce pierwsza z procesji Bożego Ciała przeszła ulicami Krakowa w roku 1320 i prawdopodobnie w tym samym roku lub niedługo potem podobne procesje urządzono w Gnieźnie, Poznaniu, Wrocławiu, Płocku. W Rzymie przygotowano procesję Bożego Ciała po raz pierwszy w 1350 r.

Reforma liturgiczna Pawła VI z roku 1969 połączyła dotychczas obchodzone 2 osobne święta: Święto Najświętszego Ciała Chrystusa (obchodzone w całym Kościele od 1317 r.) i Święto Najdroższej Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa  (obchodzone od 1849 r.).

W encyklice "Mysterium fidei" z 1965 r., dotyczącej doktryny i kultu eucharystii, papież Paweł VI przypominał: "Kult uwielbienia, należny sakramentowi Eucharystii, okazywał zawsze i okazuje Kościół katolicki nie tylko w czasie obrzędów Mszy świętej, ale i poza nią, przez jak najstaranniejsze przechowywanie konsekrowanych Hostii, wystawianie ich do publicznej adoracji wiernych i obnoszenie w procesjach".

Kościół od początku głosi wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, i dlatego Eucharystię - która w Kościele katolickim realizuje się jako Eucharystyczna Ofiara i jako sakrament sprawowany podczas Mszy św. - uczynił centrum kultu.

Głównym celem obchodów Bożego Ciała jest publiczne wyznanie wiary w obecność Jezusa Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, oddanie mu czci i podziękowanie za łaski płynące przez ten sakrament, a także przebłaganie go za zniewagi i bluźnierstwa niewiernych. Od czasów reformacji, która zakwestionowała obecność Chrystusa pod postacią chleba i wina, procesje Bożego Ciała stały się manifestacją wiary.

Przemysław Goławski/IAR,PAP

Polecane

Wróć do strony głównej