Rynek motoryzacyjny: do 2030 r. większość aut nie będzie już napędzana silnikami spalinowymi

Jak wynika z raportu firmy doradczej KPMG, w 2030 r. większość samochodów nie będzie już napędzana przez silniki spalinowe. W raporcie podkreśla się, że koronawirus nie pozostanie bez wpływu na zachowania klientów salonów motoryzacyjnych.

2020-07-02, 13:14

Rynek motoryzacyjny: do 2030 r. większość aut nie będzie już napędzana silnikami spalinowymi
Analitycy rynku spodziewają się, że popularyzacja pojazdów elektrycznych (EV) pozostanie jednym z głównych trendów motoryzacyjnych 2022 r.Foto: Shutterstock.com/Scharfsinn

Według raportu KPMG International "Global Automotive Executive Survey 2020" ponad połowa (52 proc.) przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej wskazała pojazdy o napędzie elektrycznym akumulatorowym jako kluczowy trend do 2030 r.

Jednocześnie kraje mające dostęp do litu są bardziej skłonne do promowania elektromobilności zasilanej bateriami. Inne regiony będą opierać się na ogniwach paliwowych, a inne na napędach hybrydowych.

Powiązany Artykuł

auto elektryczne samochód elektryczny F 1200.jpg
Ruszają dopłaty do samochodów elektrycznych. Sprawdź, kto może z nich skorzystać

- COVID-19 może także wpłynąć na prognozowany obecnie udział w rynku poszczególnych napędów. Wynika to z faktu, że wsparcie dla firm motoryzacyjnych w celu wyjścia z obecnego kryzysu może być uzależnione od inwestycji w elektromobilność lub inne alternatywne napędy" – wskazał Przemysław Szywacz z KPMG w Polsce.

Przyszłość również przed hybrydami

Równie istotna zdaniem respondentów jest zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja (50 proc.) oraz pojazdy elektryczne napędzane ogniwami paliwowymi (49 proc.).

W ocenie ankietowanych najmniej istotnymi trendami są downsizing (zastąpienie większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach) (37 proc.), a także racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej (34 proc.) - czytamy.

REKLAMA

Zmiany obejmą nie tylko napęd elektryczny

Zdaniem szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosława Michny staje się coraz bardziej oczywiste, że nie będzie jednego globalnego kierunku strategicznego dla wszystkich.

- Poza tradycyjnymi czynnikami ekonomicznymi, popyt konsumencki na poszczególne technologie i produkty jest w coraz większym stopniu kształtowany przez regionalne wpływy firm z branży ICT, które dyktują technologiczne myślenie o całym ekosystemie i w ten sposób definiują kulturę mobilności - wskazał.

W tegorocznej edycji globalnego badania KPMG, 76 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej w branży motoryzacyjnej zgadza się, że w 2030 r. w Europie Zachodniej nadal będzie produkowany co najwyżej jeden na dwadzieścia samochodów na świecie. Nie będzie jednej dominującej na świecie formy napędu, a silniki spalinowe nie będą już dominować na rynku.

Powiązany Artykuł

tesla-1738969_1280 (1).jpg
Samochód elektryczny będzie coraz tańszy. Ceny szybko mogą dorównać autom spalinowym

Koronawirus będzie miał wpływ na preferencje klientów salonów samochodowych

- Kryzys spowodowany pandemią COVID-19 doprowadzi do istotnych zmian w strukturze popytu, a w konsekwencji do znacznie głębszej systematycznej recesji - wskazał Michna. Dodał, że przedsiębiorcy powinny intensywnie skupić się na zarządzaniu relacjami z klientami i popytem na technologie cyfrowe oraz oferowaniu elastycznych ofert zakupu o niskich kosztach początkowych, aby aktywnie przeciwdziałać rosnącej niepewności konsumentów i zakupom uzależnionym od całkowitego kosztu utrzymania (TCO).



Autorzy raportu wskazali, że w wyniku kryzysu, konsumenci bardziej niż kiedykolwiek traktują samochód jako komfortowy i bezpieczny sposób przemieszczania się.

- Chęć zapewnienia sobie bezpieczeństwa i skłonność do zakupu własnego pojazdu, będą jednak wiązały się z koniecznością ostrożnego zarządzania budżetem w niepewnych czasach. Z tego właśnie powodu producenci i dystrybutorzy powinni zacząć intensyfikować swoje relacje z klientami" - czytamy.

Przed nami rosnąca sprzedaż aut on-line

Jak zaznaczył Przemysław Szywacz z KPMG w Polsce, w czasach niepewności i zwiększonej świadomości kosztów ze strony konsumentów, producenci i sieci dealerskie powinny opracować elastyczne i atrakcyjne oferty zakupu nowych samochodów.

- Na przykład w Chinach panika związana z zarażeniem koronawirusem doprowadziła już do większego popytu zarówno w segmencie aut popularnych, jak i segmencie premium. Taka sama sytuacja miała miejsce podczas pandemii SARS w 2003 r. - wskazał.

Dodał, że sprzedawcy powinni zastanowić się, w jaki sposób zachęcić konsumentów do zakupu samochodu online.

Według Szywacza, kraje mające dostęp do litu są bardziej skłonne do promowania elektromobilności zasilanej bateriami. Inne regiony będą opierać się na ogniwach paliwowych, a inne na napędach hybrydowych. - COVID-19 może także wpłynąć na prognozowany obecnie udział w rynku poszczególnych napędów. Wynika to z faktu, że wsparcie dla firm motoryzacyjnych w celu wyjścia z obecnego kryzysu może być uzależnione od inwestycji w elektromobilność lub inne alternatywne napędy - wskazał.

REKLAMA

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej