Trwają przygotowania do drążenia tunelu pod Świną. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce
W Świnoujściu ruszyły prace przy budowie tunelu pod Świną. Dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie wykopu. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu tego roku.
2021-01-13, 09:38
Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic – poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej. TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 metrów tunelu.
Maszyna będzie ważyć ponad 3 tys. ton
– Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana. Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 ton – tłumaczy dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak.
Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.
– Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP, stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny. Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM – dodaje Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO.
REKLAMA
Równocześnie prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji trwa produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM. Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.
Powiązany Artykuł
![autostrada a1 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/e92ec0e5-a2f1-45ce-bb9a-26cd53ee86c7.jpg)
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany
Tunel będzie miał długość 1780 m
Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 m pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 m tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 m. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą, ma 1377 m.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej, resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, md
REKLAMA
REKLAMA