Maserati po latach wraca do wyścigów. Włoska marka wystartuje w Formule E
Maserati, które wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Stellantis poinformowało, że od sezonu 2023 będzie rywalizować w elektrycznych Mistrzosztwach Świata Formuły E.
2022-01-11, 19:35
- Maserati zadebiutowało w wyścigach 96 lat temu
- Za kierownicą modelu 250F Juan Manuel Fangio dwukrotnie zdobył mistrzostwo świata Formuły 1
- Włoska marka będzie pierwszą w historii Formuły E
Włosi w Formule E
Maserati jest pierwszą włoską marką, która przystąpi do Formuły E. Pierwsze sygnały o zainteresowaniu Włochów elektrycznymi wyścigami samochodów pojawiły się na jesieni ubiegłego roku. We wtorek firma oficjalnie poinformowała, że wraca do sportowej rywalizacji.
Wejście do Formuły E wpisuje się w DNA Maserati, które w nowej ofercie ma mają mieć wszystkie samochody w wersji elektrycznej - zwanej Folgore. Takie rozwiązania pojawią się także w modelach Maserati Grecale, Maserati GranTurismo i GranCabrio oraz MC20.
Obecność Maserati w Formule E sprawia, że grupa Stellantis będzie miała drugiego reprezentanta obok DS, powiązanego z modelem Citroen. Chiński zespół DS Techeetah dwukrotnie sięgał po mistrzostwo wśród konstruktorów w sezonach 2018/2019 i 2019/2020.
- Jesteśmy dumni, że wracamy tam, gdzie należymy - jako uczestnicy wyścigowego świata. Napędza nas pasja i zacięcie do innowacji. Mamy długą historię i jesteśmy gotowi, aby rozwijać nasze osiągi w przyszłości. W wyścigu o lepsze osiągi, większy luksus oraz innowacje, Folgore jest niepowstrzymane - to Maserati w najczystszej formie. Dlatego zdecydowaliśmy się powrócić do wyścigów w Mistrzostwach Świata Formuły E - zaczynając nowy rozdział w historii trójzęba - powiedział Davide Grasso, szef Maserati.
REKLAMA
Wraz z początkiem sezonu 2022/2023 wejdą samochody trzeciej generacji - Gen3. Wyłącznym dostawcą akumulatorów jest Williams Advanced Engineering.
Fangio mistrzem Formuły 1 w Maserati
Maserati wraca po długoletniej przerwie. Na torach wyścigowych kultowa marka debiutowała prawie sto lat temu za sprawą konstruktora i założyciela Alfieriego Maseratiego. W latach 20. startował w wyścigach i nawet wygrał jeden na torze Mugello w barwach Isotta Fraschini. Prowadził również debiutujący model Tipo 26, który pojawił się w słynnym Targo Florio w 1926 roku.
Alfieri wspólnie z braćmi Ettore, Ernesto i Bindo stworzył charakterystyczne samochody z logo trójzęba.
W samochodzie prosto z włoskiej Modeny Argentyńczyk Juan Manuel Fangio dwukrotnie zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1 w latach 1954 i 1957. To właśnie dzięki zatrudnieniu włoskiego inżyniera Gioacchino Colombo Maserati rzuciło w tamtym czasie wyzwanie takim firmą jak Auto Union czy Mercedes. Bolid Maserati 250F okazał się najszybszym w stawce. Później marka wycofała się z F1, ale do 1969 roku dostarczała silniki. Samochodami Maserati jeździli Fangio, Jean Behra czy Sir Stirling Moss (model 250F/M).
REKLAMA
Ostatnie sukcesy Maserati w motorsporcie to lata 2004-2010, kiedy model MC12 dominował w serii FIA GT Championship [14 tytułów]. Po tym jak marka wycofała się w 1957 z F1, nie uczestniczyła już w rywalizacji samochodów jednomiejscowych.
Wyświetl ten post na Instagramie
- Robert Kubica zostaje w F1 i celuje w 24h Le Mans. "Będę chciał dokończyć pewne tematy" [WYWIAD]
- Były mistrz świata F1 Mario Andretti: o walce Verstappena z Hamiltonem będzie się mówiło już zawsze [WYWIAD]
- WRC wchodzi w erę hybrydową. 75. samochodów na starcie Rajdu Monte Carlo
red/Maserati.com
REKLAMA
REKLAMA