Branża motoryzacyjna w Polsce liczy na nowe inwestycje
Przemysł motoryzacyjny to druga, co do wielkości obrotów, branża w Polsce. Blisko 10 proc. wartości polskiej produkcji przemysłowej i co szósta złotówka z polskiego eksportu pochodzi z motoryzacji.
2014-02-04, 17:52
Posłuchaj
Może być jeszcze lepiej, bo coraz głośniej i konkretniej mówi się o planach powstania nowej fabryki samochodów w naszym kraju. Ręce zacierają już dostawcy części samochodowych.
Są informacje, że być może w Polsce będzie montowany nowy model Fiata w Tychach. Co by to oznaczało dla polskiego rynku motoryzacyjnego?
Należy też powiedzieć o Volkswagenie, bo od paru tygodni krąży informacja, że ma być w Polsce produkowany typ Crafter - mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji. Jak zaznacza, każda inwestycja motoryzacyjna zwiększa zatrudnienie, czyli pomaga rozwiązać problemy rynku pracy.
Od bardzo wielu lat polska branża motoryzacyjna ma się całkiem nieźle, jest jedną z absolutnych lokomotyw eksportowych. Polski eksport motoryzacyjny to około 17% całego krajowego eksportu.
REKLAMA
- Nie znam w tej chwili modelu w Europie, który produkowany byłby bez udziału polskich części – twierdzi Roman Kantorski. Od silników, przez części podwozia, do elementów elektroniki. Ta branża rozwija się w Polsce w ciągu ostatnich 10-12 lat. Dużo znaczymy, jeśli chodzi o motoryzację w Europie - podkreśla.
- W roku 2013 r wartość eksportu motoryzacyjnego wyniosła 17-18 mld euro. Z tego znaczącą część stanowią części i akcesoria, czyli około 60%. Blisko 80% to jest eksport do krajów Unii Europejskiej.
W Europie produkuje się samochody premium, a te samochody mają największe wzięcie w świecie. Polskie firmy produkują części do samochodów z tej grupy, czyli do samochodów z „górnej półki”, co powoduje kolejne wymagania, kolejną umiejętność dostosowywania się.
W ostatnich latach mamy przypadki przejmowania produkcji z Hiszpanii czy z innych krajów, co świadczy o dobrej opinii i o dobrej pozycji Polski w branży motoryzacyjnej. Warto więc u nas inwestować – podkreśla Kantorski.
REKLAMA
Doniesienia na temat nowej fabryki Volkswagena w Polsce są już coraz bardziej wiarygodne. Niemiecka prasa ostatnio podała, że koncern zamierza wybudować nowy zakład pod Poznaniem. Inwestycja warta jest 0,5 mld euro, a nowa fabryka ma produkować rocznie 70 tysięcy samochodów i dać zatrudnienie kilku tysiącom osób.
Elżbieta Mamos
REKLAMA