Język mediów: Polskie Radio wzorem

Język używany w mediach niewątpliwie wpływa na język, którym posługujemy się na co dzień i jaki przekazujemy młodym pokoleniom. Z jakością języka w mediach różnie bywa, ale na pewno nie w Polskim Radiu.

2014-03-20, 22:01

Język mediów: Polskie Radio wzorem
. Foto: PR24/PJ

Posłuchaj

21.03.14 Piotr Lignar „Sama przyzwoitość nakazuje dbałość o polszczyznę (…)”
+
Dodaj do playlisty

Przekaz medialny upowszechnia nowe słowa, zwroty, lecz także i błędy, które wielokrotnie powtarzane, przestają nas w końcu razić. Zgodnie z misją mediów publicznych powinny one stanowić wzór poprawności językowej i Polskie Radio bez wątpienia cel ten realizuje.

Media a polszczyzna

Nonszalancja, skrótowość i wiele innych. Można mnożyć zarzuty stawiane mediom w kontekście języka polskiego. Jednak taki przekaz wcale nie musi być zły i zależy od stylu danego programu.

– Media stanowią zbiór różnych gatunków i w każdym z nich oczekuje się innego języka. Najstaranniejszy i jasny język powinien być obecny w takich gatunkach jak np. wiadomości. Najważniejsze jest jednak, aby pamiętać o sprawności i zrozumiałości przekazu – wyjaśniała w PR24 dr hab. Katarzyna Kłosińska , Instytut Języka Polskiego UW.

– Ludzie mają taki problem, że z jednej strony starają się mówić w sposób zrozumiały i bliski słuchaczom, a z drugiej strony, mówię o mediach publicznych, istnieje standard dbałości o język polski. Inne media nie mają takiego zapisu, ale sama przyzwoitość nakazuje dbałość o polszczyznę – uzupełniał w PR24 Piotr Lignar , Dyrektor Biura Programowego Polskiego Radia.

REKLAMA

Ewolucja języka a przekaz

Język jest żywy i ewoluuje, dlatego pojawia się pytanie dostosowanie mediów do zmieniającego się języka. Standardy poprawności to jedno, ale co w chwili gdy przekaz staje się niezrozumiały z powodu archaicznego języka?

– Jedno nie wyklucza drugiego. Gdyby język się nie zmieniał, to mówilibyśmy dziś językiem Bogurodzicy. Zmiany wynikają z potrzeb społecznych. Media muszą posługiwać się językiem społeczeństwa, ale nie stanowi ono jednolitej masy – mówiła dr hab. Katarzyna Kłosińska .

Radio – świątynia słowa mówionego

Polskie Radio propaguje używanie poprawnej polszczyzny. W siedzibie nadawcy rozpoczęła się konferencja „Językowy przekaz medialny”. Spotkanie otworzył prezes Polskiego Radia, Andrzej Siezieniewski.

– Radio to wciąż w moim przekonaniu świątynia słowa mówionego, gdzie kultura wypowiedzi podniesiona jest do rangi kanonu. Radio ma także ustawowy obowiązek dbania o poziom języka. Używana przez nas polszczyzna powinna być, i mam nadzieję, że jest, piękna i poprawna – mówił podczas uroczystości otwarcia konferencji prezes Andrzej Siezieniewski.

REKLAMA

Grzechy językowe

Coraz częściej zdarza się, że np. prowadzący audycję pozwala sobie na „luzik”,  a dziennikarze chętniej posługują się potoczną polszczyzną. To jednak nie powinno stać się powszechnie stosowaną normą.

- To zależy od tego jakie media - publiczne pewnie w mniejszym stopniu, komercyjne, prywatne w większym. To nie tylko kwestia potoczności językowej, ale poprawności językowej. O nią powinni dbać wszyscy, niezależnie od tego kto jest właścicielem mediów -  stwierdził profesor Stanisław Jędrzejewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia SA.

- Jest grupa ludzi, którym jest wszystko jedno jak mówią czy piszą. Większość Polaków chce jednak wiedzieć jak można coś najlepiej powiedzieć czy napisać. Radio czy telewizja do takich wzorców powinni się zbliżać, a nawet takimi wzorcami być – dodał profesor Andrzej Markowski.

 

REKLAMA

Dziś odbywa się konferencja organizowana przez Polskie Radio „Językowy przekaz medialny”. Relacje na żywo z przebiegu konferencji przez cały dzień w Polskim Radiu 24.

PR24/Grzegorz Maj 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej