Luft w PR24: abonament jest anachroniczny
Polskie media publiczne nie mają stabilnej formy finansowania i w skali europejskiej jest to specyfika czysto polska. Dotychczasowy abonament miałaby zastąpić tzw. opłata audiowizualna.
2014-03-30, 23:24
Posłuchaj
Nad nową ustawą mającą zapewnić lepsze finansowanie mediów publicznych pracuje minister kultury Bogdan Zdrojewski. Przygotowania nowego zapisu idą jednak bardzo opornie i wszystko wskazuje na to, że obecny minister ustawy nie dokończy.
Misja mediów publicznych a sposób finansowania
Nieznane są przyczyny odwlekania decyzji w sprawie przyjęcia nowej ustawy. Sposób finansowania mediów wpływa na ich działalność i charakter, dlatego obu tych kwestii nie można rozdzielać.
– Kwestia finansowania mediów publicznych to sposób ich funkcjonowania. Media idą coraz bardziej w kierunku zarabiania pieniędzy dla swoich właścicieli. W systemie demokratycznym jest to sytuacja niebezpieczna. Media publiczne ze względu na sposób finansowania mają być alternatywą dla komercji i ich misja jest prosta: dostarczanie wiedzy o otaczającym świecie – mówił w PR24 Krzysztof Luft z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
REKLAMA
Polskie Radio na czele
Polskie media publiczne spotykają się z dużą krytyką ze strony opinii publicznej. Głównym zarzutem jest niski poziom prezentowanych programów. Wyjątek stanowi radiofonia publiczna. Po raz kolejny jakość programów wynika ze sposobu finansowania.
– W Polsce mamy dwie zupełnie różne kategorie mediów publicznych: radiofonia i telewizja. W ocenie fachowców i społeczeństwa radiofonia publiczna wyraźnie różni się od stacji komercyjnych. Rozgłośnie regionalne Polskiego Radia są najważniejszym i jedynym ośrodkiem debaty publicznej w ramach swojego regionu. Polskie Radio finansowane jest w 80 proc. ze środków publicznych, a w20 proc. z reklam. W telewizji publicznej jest zupełnie odwrotnie, co wymusza dostosowanie do warunków komercyjnej rywalizacji. Wpycha to telewizje publiczną w korytarz, którego nie chcemy – wyjaśniał Gość PR24.
Abonament czy opłata audiowizualna?
W całej debacie odnośnie finansowania mediów powraca temat korzyści wynikających ze zmiany ustawy dla mediów zarówno publicznych, jak i komercyjnych. A co z odbiorcą?
– Forma ściągania abonamentu w Polsce jest anachroniczna, dlatego wszyscy poszli w kierunku opłaty audiowizualnej. Wówczas nie problemu z uiszczaniem opłat – powiedział Krzysztof Luft.
REKLAMA
W kwestii finansowania mediów publicznych z abonamentu Polska znajduje się na szarym końcu w Europie. Polacy przeznaczają przeciętnie 9 złotych rocznie na opłatę na rzecz mediów publicznych. Opłata audiowizualna ma tę sytuację zmienić.
PR24/Grzegorz Maj
REKLAMA