Polubowne rozstrzyganie sporów lepsze niż sąd
Rozwiązywanie sporów między konsumentami a przedsiębiorcami ma być prostsze, ale dopiero od połowy przyszłego roku.
2014-05-29, 11:26
Posłuchaj
Paweł Zagaj z Departamentu Polityki Konsumenckiej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiadał na pytania słuchaczy odnośnie problemów konsumenckich.
Zaliczka a zadatek
Pierwszy słuchacz, który miał problem z odzyskaniem zadatku pytał jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem? - Zadatek jest uregulowany w przepisach, a zaliczka nie. Są inne konsekwencje związane z tym, że druga strona nie wypełni warunków umowy. Trzeba sprawdzić warunki umowy, które przewidywały, w jakich okolicznościach ten zadatek, czy też zaliczka, powinien zostać zwrócony. Jeśli na umowie był termin realizacji i do tego dnia został wpłacony zadatek, to jeśli umowa nie została zrealizowana i nie było zmian terminów jej realizacji, można domagać się zwrotu dwukrotności zadatku, ale w sądzie – odpowiada ekspert.
Usterki w realizacji umowy
Kolejny słuchacz opisywał swoją sytuację. - Zakupiłam okna i drzwi, ale były usterki, więc zgłosiłam reklamację. Prowadzone były za pośrednictwem Inspekcji Handlowej mediacje z przedsiębiorcą, ale usterki nie zostały usunięte. Okna są porysowane, źle obsadzone, ruszają się. Firma uznała jednak sprawę za zakończoną. Reklamacje były zgłaszane, ale nie listem poleconym tylko ustnie. Czy będzie to uznane jako reklamacje? – mówi. Paweł Zagaj odpowiada, że nie jest to uregulowane przepisami prawa, nie można więc uznać, że to jest nieważne. Jednak mogą być problemy dowodowe. Skoro jednak Inspekcja Handlowa się tym zajęła formalnie, czyli została wdrożona już jakaś procedura, to najlepiej nie podejmować innych kroków bez konsultacji z prowadzącym tę sprawę w Inspekcji Handlowej. Jeżeli stanowisko przedsiębiorcy nadal będzie negatywne, a Inspekcja wykorzysta wszystkie swoje możliwości, należy szukać innych sposobów. Jest możliwość skorzystania z pomocy rzecznika konsumentów, która to pomoc jest bezpłatna.
ula
REKLAMA
REKLAMA