Sprzedaż polis w internecie: ubezpieczyciele nie do końca przekonani

Za granicą ubezpieczyciele już od dawna oferują swoje usługi w internecie. Ich strony w sieci są nie tylko wizytówką firmy, ale również umożliwiają klientom zakup ich polis. W Polsce takie możliwości są ciągle ograniczone. Jednak to się zmienia.

2014-06-12, 15:37

Sprzedaż polis w internecie: ubezpieczyciele nie do końca przekonani
Zakupy w internecie. Foto: Glow Images

Posłuchaj

O sprzedaży ubezpieczeń przez internet w Radiowej Jedynce mówili goście audycji Po pierwsze ekonomia: Piotr Kondratowicz i Piotr Siczak z KPMG /Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że internet jest przyszłością, chociaż firmy ubezpieczeniowe w Polsce dość opornie stawiają na to medium.

Jak wynika z najnowszych badań KPMG w Polsce, wszyscy ubezpieczyciele direct umożliwiają zakup ubezpieczenia komunikacyjnego w internecie, przy czym w przypadku ubezpieczycieli Top10 to jedynie 40 proc.

Ubezpieczyciele również nie przekonali się do dodatkowych funkcji, które ułatwiają obsługę polis.

- Podgląd polis, informacja o statusie likwidacji szkody, odnowienia polisy, sprawy dotyczące płatności, zgłoszenia dotyczące sprzedaży pojazdu pojawiają się bardzo fragmentarycznie – wylicza Piotr Kondratowicz, starszy menedżer w dziale usług doradczych dla branży ubezpieczeń w KPMG.

REKLAMA

Coraz większe zainteresowanie ubezpieczeniami w internecie

Z przeprowadzonych jeszcze w 2008 roku badań wynikało, że już wtedy polscy klienci deklarowali chęć korzystania z tego typu usług w internecie.

- W zeszłym roku zrobiliśmy badanie dotyczące preferencji zakupu ubezpieczeń majątkowych: samochodu, mieszkania czy turystycznego i 34 proc. internautów preferowało zakup polisy w sieci, a obsługę poprzez ten kanał wolało 41 proc. – informuje Kondratowicz. Jak dodaje, przy zgłoszeniu szkody preferowany był kanał telefoniczny.

Po 6 latach zainteresowanie klientów obsługą ubezpieczeń w internecie jest naturalnie wyższe.

- Klienci, którzy korzystają na co dzień z bankowości, kupują bilety do kina przez internet czy bilety lotnicze w naturalny sposób będą oczekiwali tego, żeby w przypadku ubezpieczeń mieć podobną funkcjonalność – zauważa Piotr Siczak z KPMG.

REKLAMA

Porównywarki ubezpieczeń jeszcze niedoskonałe

W internecie pojawia się coraz więcej porównywarek ubezpieczeń, jednak wciąż mają one wiele ograniczeń.

- Porównywarki te mają jeszcze mały udział w sprzedaży – twierdzi Kondratowicz. - Muszą zmienić się systemy ubezpieczycieli, żeby w sposób zautomatyzowany mogły łączyć się z systemami porównywa rek. Jest to pewna ewolucja rynku, która też będzie zachodzić coraz szybciej – dodaje.

Eksperci przewidują, że w niedalekiej przyszłości mogą pojawić się specjalne konta internetowe dla klientów firm ubezpieczeniowych, na których znajdą się najważniejsze informacje o aktualnych polisach, a także wiele możliwości, jak dokupienie nowych pakietów czy odnowienie ubezpieczenia.

Według prognoz zakup ubezpieczeń majątkowych przez Internet ma się stać standardem do 2020 roku.

REKLAMA

Dominik Olędzki, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej