Żydowska spuścizna w sztuce

Rozpoczyna się II Kongres Sztuki Żydowskiej w Polsce. Na trzydniowych obradach organizowanych wspólnie przez Muzeum Historii Żydów Polskich i Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata spotkają się naukowcy z Europy, Izraela, Stanów Zjednoczonych i Polski.

2014-06-23, 15:18

Żydowska spuścizna w sztuce
. Foto: flickr/Magdalena Roeseler

Posłuchaj

23.06.14 Dr Renata Piątkowska: "Wszyscy żydowscy artyści bez względu na tożsamość osobistą, czuli się także artystami polskimi, ponieważ żyli w Polsce (...)"
+
Dodaj do playlisty

Uczestnicy kongresu przedstawiać będą nie tylko twórczość artystów, lecz także jej odbiór i funkcje, jakie spełniała w życiu społeczności w Europie Środkowo-Wschodniej. Hasłem przewodnim Kongresu jest sztuka w społeczeństwie żydowskim.

Podczas kilku dni kongresu uczeni z całego świata opowiedzą, jak w różnych kręgach sztuka żydowska definiowała idee narodowe i jak trudno było być Żydem w nowoczesnym społeczeństwie.  

Żydzi w Polsce

Nie da się mówić o sztuce żydowskiej nie wspominając o naszym kraju. Jak artystom żydowskim żyło się w Polsce?

- Artyści pochodzenia żydowskiego przede wszystkim chcieli dać wyraz swojej osobistej tożsamości, niezależnie od swojej przynależności narodowej. Ta była dla nich ważna, ale rozpatrywali ją w relacji z odmiennymi kulturami – mówi dr Tamara Sztyma z Muzeum Historii Żydów Polskich.

REKLAMA

- Kultura polska i żydowska były przez wiele lat bardzo blisko ze sobą splątane. Wszyscy żydowscy artyści, bez względu na tożsamość osobistą, czuli się także artystami polskimi, ponieważ żyli w Polsce – powiedziała dr Renata Piątkowska z Muzeum Historii Żydów Polskich.

Syjonizm i twórcy

Przez lata artyści żydowscy mogli tworzyć w krajach Europy jako nowocześni twórcy. Asymilowali się z innymi narodami. Dopiero w okresie II wojny światowej poczuli potrzebę, by tworzyć odrębną sztukę, która określałaby ich przynależność narodową.

- W XIX wieku artyści dążyli do przedefiniowania swojej tożsamości narodowej. Kryzys asymilacji kultury żydowskiej pojawił się dopiero w XX wieku, w latach trzydziestych. W tym czasie pojawia się kult syjonizmu, który odpowiadał na to zapotrzebowanie – mówiła w PR24 dr Tamara Sztyma.

- Obok autonomii narodowej rósł także nacjonalizm diaspory żydowskiej, wewnątrz której trzeba było się jasno określić – opowiadała historię twórców żydowskich dr Renata Piątkowska.

PR24/dk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej