Amica przygotowuje się na ewentualne rosyjskie embargo
Amica nie rezygnuje z Rosji, ale szykuje się na negatywne scenariusze na rynku rosyjskim, związane z ewentualnym embargiem lub zamrożeniem aktywów. Rozwija eksport do Europy Zachodniej. Szuka też nowych rynków zbytu.
2014-09-17, 20:05
Posłuchaj
– W ostatnich kwartałach udało nam się zdywersyfikować sprzedaż, ale nie poprzez zmniejszanie udziału w rynku wschodnim, tylko poprzez zwiększenie sprzedaży na innych rynkach, czyli na rynku polskim, niemieckim, skandynawskim czy brytyjskim – mówi portalowi ospodarka.polskieradio.pl wiceprezes zarządu Amica S.A., Wojciech Kocikowski.
Udział firmy w sprzedaży na rynku rosyjskim przekraczał w poprzednim roku 25%. W tym roku będzie na poziomie około 20%.
– Cała sprzedaż firmy w tym roku powinna wzrosnąć, o 20 % co pokazuje, że zmniejszanie się udziału Rosji dokonało się w dużej mierze poprzez znaczące zwiększenie sprzedaży na innych rynkach – mówi wiceprezes Kocikowski.
REKLAMA
Mimo że udział Rosji spadł, jeżeli chodzi o sprzedaż koncernu, to wciąż, zdaniem wiceprezesa Kocikowskiego, jest to rynek wzrostowy.
– Zamieszanie polityczne na wschodzie nam nie przeszkadza. Sprzedajemy nasz sprzęt pod marką Hanza, która jest bardzo dobrze postrzegana przez konsumentów. W Rosji sprzedajemy głównie kuchnie do zabudowy, płyty grzejne a także w ostatnich kwartałach bardzo mocno zwiększyliśmy sprzedaż zmywarek i okapów – mówi gość portalu.
Firma na ewentualne rosyjskie embargo jest przygotowana.
– Jesteśmy przygotowani, bo mamy między innymi ubezpieczenie od ryzyka politycznego w państwowej firmie KUKE. Dzięki temu, gdyby doszło do ewentualnego zamrożenia aktywów, jesteśmy chronieni specjalną polisą. Dodatkowo zwiększamy sprzedaż na innych rynkach – mówi Wojciech Kocikowski.
REKLAMA
Te inne rynki to między innymi Wielka Brytania gdzie Amica prawdopodobnie zwiększy sprzedaż w tym roku o 50% i Skandynawia gdzie wzrost sprzedaży w tym roku może wynieść kilkanaście procent. Firma pozyskała też bardzo dużego klienta w Niemczech i dzięki temu sprzedaż może wzrosnąć o blisko 20%. Amica skupia się też na rynku polskim.
– W Polsce korzystamy na efekcie Mastercooc’a, który zniknął z rynku rok temu. W dużej części przejęliśmy rynek po tej firmie. Zwiększyliśmy też sprzedaż w kategorii lodówek, okapów i zmywarek. Dzięki temu w tym roku nasza sprzedaż w Polsce zwiększy się o 30%.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1.656 mln zł w 2013 r.
Arkadiusz Ekiert
REKLAMA
REKLAMA