Legendarny Fiat 125p
– Chcemy przedstawić cały dorobek FSO. To jest nasz obowiązek – mówił w Polskim Radiu 24 Jerzy Lemański z Muzeum Techniki i Przemysłu NOT. Już wiosną w Warszawie będzie można podziwiać kultowe Polskie Fiaty.
2015-01-24, 17:00
Posłuchaj
Polska historia popularnych niegdyś Fiatów 125p sięga połowy lat 60. XX wieku. Od 1967 roku na Żeraniu produkowano samochód, który był powiewem świeżości po wysłużonej Warszawie – „Dużego Fiata”. Ostatni egzemplarz legendarnego auta z taśmy produkcyjnej warszawskiego zakładu zjechał dopiero w 1991 roku.
– Chcemy przedstawić cały dorobek Fabryki Samochodów Osobowych. To jest nasz obowiązek. Musimy dbać o to, by młodzi ludzie wiedzieli o tym, że w Warszawie był zakład, który tworzył całkiem dobre samochody. Zorganizowaliśmy już dwie wystawy poświęcone pojazdowi FSO Warszawa, a niebawem planujemy ekspozycję związaną z produkcją Fiata – wyjaśniał w Magazynie Motoryzacyjnym PR24 Jerzy Lemański.
Autor wystaw poświęconych polskiej motoryzacji w Muzeum Techniki i Przemysłu NOT, nie wykluczył w PR24, że w przyszłości zorganizowana zostanie także ekspozycja poświęcona Polonezowi.
Polski Fiat, polskie sukcesy
W 1973 roku, polscy kierowcy na poniemieckiej autostradzie pod Wrocławiem, w produkowanym nad Wisłą Fiacie 125 ustanowili rekord świata w jeździe długodystansowej. Rajdowcy pokonali dystans 50 tys. kilometrów ze średnią prędkością ponad 138 km/h. Sukces w Polskim Radiu 24 wspominał Andrzej Jaroszewicz, członek ekipy bijącej rekord, wieloletni szef Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.
REKLAMA
Po wygaśnięciu licencji włoskiej firmy na produkcję modelu 125 – w 1983 roku, auto produkowano przez kolejne osiem lat pod marką FSO.
Zapraszamy do odsłuchania audycji Mariusza Gzyla.
Polskie Radio 24/mp
REKLAMA