Jak zapobiegać przemocy w pracy?
Według raportu Eurofund 14 proc. pracowników doświadcza co najmniej jednej formy zachowań przemocowych w miejscu pracy. Jak sytuacja wygląda w Polsce? Jak się bronić przed molestowaniem czy mobbingiem? W Polskim Radiu 24 mówiła Barbara Surdykowska z biura eksperckiego przy Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" i Instytutu Spraw Publicznych
2015-02-27, 19:27
Posłuchaj
- Zjawisko przemocy w pracy przybiera różne formy. Mamy do czynienia często z przemocą werbalną, często to tworzenie wrogiej atmosfery wokół pracownika, mamy do czynienia z molestowaniem, w tym z molestowaniem seksualnym - mówi Barbara Surdykowska.
Jedną z form przemocy jest mobbing
- Jego definicja, która mamy w kodeksie pracy jest naszą polską instytucją, to nie wynika z implementacji prawa unijnego, w przeciwieństwie do molestowania i molestowania seksualnego. Spraw o mobbing jest relatywnie niewiele wnoszonych do sądów pracy - ok. 600 rocznie - dodaje.
Pracownikom brakuje wiedzy na temat możliwości korzystania z powództwa o molestowanie. - To jest tworzenie wrogiej, upokarzającej atmosfery wokół pracownika. Na przykład wydawanie mu poleceń krzykiem, dewaluowanie efektów jego pracy.
Dwa elementy środowiska pracy
- W Polsce debata na temat mobbingu czy molestowania sprowadza się do wymiaru indywidualnego, mówimy o cechach psychicznych mobbera czy ofiary. Nie bierzemy pod uwagę dwóch elementów środowiska pracy. Wszystkie badania pokazują, że zjawiska przemocy psychicznej w pracy mają miejsce wówczas, kiedy coś nie działa w organizacji albo nie ma balansu między życiem osobistym, a zawodowym, albo nie ma jasno określonych ról zawodowe, przepływ informacji, a pracownicy nie mają wystarczającego poziomu autonomii - dodaje.
Drugim wątkiem, który brakuje to mówienie o kosztach ekonomicznych związanych z absencjami chorobowymi, niższą wydajnością czy z tym, że dana osoba wypadnie z rynku pracy.
Zagrożenie z powodu osób trzecich
- Zwiększa się też zagrożenie przemocą ze strony osób trzecich, zewnętrznych wobec stosunku pracy: klienta, ucznia czy pacjenta. To przede wszystkim dotyczy sektora usług. To niezagospodarowane pole w polskim porządku prawnym - twierdzi gość Polskiego Radia 24.
Najważniejsze w zapobieganiu przemocy w miejscu pracy są działania szkoleniowe i takie, które mają usprawnić przepływ informacji.
REKLAMA
Karolina Mózgowiec,mp
REKLAMA