Exit interview: warto z klasą odejść z pracy

Pracownicy odchodzą z pracy przede wszystkim, dlatego że czują się niedoceniani, wynika z danych zebranych przez amerykańską organizację Center for Management and Organization Effectiveness.

2015-04-23, 11:31

Exit interview: warto z klasą odejść z pracy
Rekrutacja. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O znaczeniu exit interview mówiła w radiowej Jedynce, w Porannych rozmaitościach, Agnieszka Jędrejek z Manpowergroup /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Kolejny powód jest taki, że nie odpowiada im polityka wewnętrzna firmy.

W Polsce przyczyny odchodzenia z pracy są nieco inne. Według analizy Pracuj.pl, Polacy najczęściej wskazują na niskie zarobki i złą atmosferę pracy.

Czym jest exit interview?

Zdaniem wielu ekspertów w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów, a tym samym zatrzymaniu osób przydatnych dla przedsiębiorstwa, może pomóc exit interview, czyli rozmowa z pracownikiem opuszczającym firmę z własnej woli.

- W pierwszej kolejności przede wszystkim chodzi o to, żeby ustalić powody, dla których pracownik zdecydował się podjąć decyzję o rozstaniu z firmą. Jak dalej przyczyny te zostaną przeanalizowane, zależy od dojrzałości organizacji. Informacje, które zostaną zebrane przy takiej rozmowie, mogą być wykorzystane w bardzo różnych obszarach, jeżeli chodzi o organizację – podkreśla Agnieszka Jędrejek z Manpowergroup.

REKLAMA

Pracodawca może dowiedzieć się, co warto w firmie poprawić

Jak dodaje ekspertka, taka rozmowa może zasygnalizować pracodawcy, co w jego firmie należy poprawić.

- Przy okazji tego typu spotkań mogą pojawić się takie tematy, jak mobbing, niezadowolenia z ogólnych warunków pracy. Dla każdego pracodawcy są to cenne informacje, które później może wykorzystać do usprawnienia procesów wewnątrz firmy. Dodatkowym atutem takiego spotkania są też działania związane z wizerunkiem pracodawcy. Chodzi o to, żeby w momencie, kiedy pracownik podejmuje decyzję o rozstaniu, zadbać o to, by atmosfera jego odejścia była jak najbardziej przyjazna – mówi Agnieszka Jędrejek.

Emocje na bok

Jak podkreśla ekspertka, konstruktywna rozmowa jest podstawą pozytywnych relacji międzyludzkich, również w pracy.

- Istotna jest jednak postawa, z jaką w takiej rozmowie się uczestniczy, żeby mieć świadomość, że chodzi o taką konstruktywną komunikację, czyli informację zwrotną i w miarę możliwości odsunięcie na bok emocji – zaznacza Agnieszka Jędrejek.

REKLAMA

Szansa na stworzenie sieci kontaktów

Ekspertka podkreśla również, że taka rozmowa i przyjazne pożegnanie z firmą, daje szansę pracownikowi na stworzenie swojej sieci kontaktów, które mogą przydać mu się w przyszłości.

- W dzisiejszych czasach budowanie kontaktów jest rzeczą bardzo istotną. Exit interview jest zatem szansą na stworzenie fundamentu do ewentualnej współpracy na innych polach, w innych kontekstach, w innym czasie – uważa Agnieszka Jędrejek.

Niewykluczone zatrzymanie pracownika w firmie

Efektem exit interview może być też niekiedy zmiana decyzji pracownika o odejściu i jego pozostanie w firmie.

- Czasami niestety dopiero taka finalna rozmowa stwarza odpowiednie warunki do tego, żeby porozmawiać o szansach rozwoju pracownika w danej organizacji – zaznacza ekspertka.

REKLAMA

Według danych systemu eRecruiter, exit interview stosuje 48 proc. badanych pracowników działu kadr.

Dariusz Kwiatkowski, awi

/

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej