NBP: Konsumenci oczekują w ciągu roku inflacji 0,2 proc.

Konsumenci ankietowani przez GUS w pierwszej połowie maja przewidują, że w ciągu następnego roku ceny wzrosną nieznacznie - podał w piątek NBP.

2015-05-29, 15:30

NBP: Konsumenci oczekują w ciągu roku inflacji 0,2 proc.
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Według NBP przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie około 0,2 proc.

Opublikowany w piątek komunikat Narodowego Banku Polskiego o oczekiwaniach inflacyjnych konsumentów pokazuje, że już od dwóch lat pozostają one na niskim poziomie i mieszczą się poniżej dolnej granicy dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego NBP.

Polacy liczą się ze wzrostem cen

Dane z sondażu przeprowadzonego przez GUS w I połowie maja wskazują - informuje w piątek NBP - że przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie około 0,2 proc.

Trudności techniczne

NBP wyjaśnia jednocześnie, że w procedurze tłumaczącej subiektywne odczucia ankietowanych na język oficjalnych statystyk inflacji, zakłada się, że postrzegana przez respondentów zmiana cen w ostatnich 12 miesiącach jest równa wskaźnikowi inflacji CPI, dostępnemu w okresie badania ankietowego. W maju br. wartość ta była ujemna i wynosiła -1,5 proc. - dodaje w komunikacie bank centralny.

W takim przypadku interpretacja wyników ankiety jest utrudniona, ponieważ - zgodnie z konstrukcją pytania ankietowego - respondenci oczekujący wzrostu cen określają, czy będzie on szybszy, podobny czy słabszy niż wzrost cen obserwowany obecnie - zwraca uwagę NBP.

- Dlatego też w maju br. w procedurze kwantyfikacyjnej, w miejsce ujemnej stopy inflacji dostępnej w momencie przeprowadzania ankiety, w charakterze miary postrzeganej inflacji bieżącej wykorzystano ostatnią dodatnią wartość inflacji bieżącej CPI (tj. wartość z sierpnia 2014 r., równą 0,3 proc.) - głosi komunikat.

REKLAMA

Wyniki badania są przybliżone


Bank centralny zaznacza więc, że ten szacunek zobiektywizowanej miary oczekiwań inflacyjnych "odznacza się większą niepewnością, a wyniki kwantyfikacji należy traktować jako przybliżone".

Prowadzone przez NBP badania inflacyjne konsumentów, przedsiębiorców czy analityków finansowych są, jak wyjaśnia bank centralny, "jednym z punktów odniesienia przy podejmowaniu decyzji z zakresu polityki pieniężnej".

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej