Plany Przewozów Regionalnych: cięcie połączeń, zatrudnienia, modernizacja taboru
Przewozy Regionalne zainwestują do 2018 r. 500 mln zł w modernizację taboru oraz obniżą koszty działalności o 200 mln zł rocznie, likwidując m.in. niektóre połączenia - poinformował w czwartek prezes PR Tomasz Pasikowski. Firma ma tez Program Dobrowolnych Odejść dla 2 tys. pracowników.
2015-09-17, 12:18
Modernizacja taboru spółki oraz obniżenie kosztów jej funkcjonowania jest jednym z założeń planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych (PR), na którego realizację pod koniec czerwca zgodziło się 13 marszałków województw.
W tym roku modernizacja 21 pociągów
„Zmiany w taborze będą już zauważalne w końcówce tego roku. W przyszłym tygodniu pokażemy pierwszy zmodernizowany pociąg. Takich pociągów do eksploatacji w tym roku wejdzie 21, a cały plan zakłada, że w pełni zmodernizowanych lub nowych pociągów będziemy mieli 50 oraz 160 pociągów zmodernizowanych w podstawowym stopni” – powiedział Pasikowski. Dodał, że pieniądze na modernizację i zakup nowego taboru mają pochodzić z finansowania zewnętrznego m.in. z bankowych kredytów.
Średni wiek taboru Przewozów Regionalnych wynosi 35 lat
Prezes PR wskazał, że dziś tabor spółki składa się z pociągów, których wiek wynosi ponad 35 lat i ich modernizacja jest koniecznością.
Plan restrukturyzacji spółki zakłada również zmiany wewnętrznego modelu funkcjonowania oraz ograniczenie kosztów działalności m.in. przez wdrożenie nowej architektury informatycznej, innowacyjnych technologii w sprzedaży m.in. przez uproszczenie i unowocześnieni form sprzedaży biletów poprzez internet. W planie zakłada się również wdrożenie nowego modelu zakupów paliwa oraz rozliczania z energii a także reorganizację całego obszaru odpowiedzialnego za utrzymanie taboru spółki.
Spółka chce zmniejszyć koszty o 200 mln zł
„Jednym z założeń planu restrukturyzacji jest zmniejszenie kosztów funkcjonowania spółki o 200 mln zł rocznie. Zamierzamy to osiągnąć przez redukcją pracy przewozowej w niektórych miejscach oraz realizację ok. 20 inicjatyw związanych z optymalizacją działalności spółki”- powiedział Pasikowski.
Mniejsze koszty przez likwidację połączeń
Dodał, że w ramach działań restrukturyzacyjnych nastąpiła likwidacja połączeń interRegio, planowane jest też obniżenie pracy przewozowej w woj. łódzkim, małopolskim i dolnośląskim.
Firma ma Program Dobrowolnych Odejść dla 2 tys. pracowników
Pasikowski wskazał, że istotną częścią planu restrukturyzacji jest obniżenie kosztów utrzymania m.in. przez wdrożenie Programu Dobrowolnych Odejść w ramach, którego ma odejść 2 tys. pracowników.
„Ten program ma kosztować 107 mln zł i będzie realizowany w 2016 i 2017 r. Projekt porozumienia, jeśli chodzi o realizacje programu dobrowolnych odejść jest parafowany ze związkami zawodowymi, jesteśmy w ciągłym kontakcie ze stroną społeczną i teraz jest pora żeby dopracować szczegóły” – powiedział.
Firma czeka na zgodę KE na plan restrukturyzacji
Poinformował także, że przedstawiciele spółki, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) odbyli już pierwsze spotkania w Komisji Europejskiej (KE) przestawiając plany restrukturyzacji spółki. Zgoda KE jest konieczna, aby można było rozpocząć realizację planu.
Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie ARP w zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.). Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznych długów, restrukturyzację oraz rozwój spółki.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób. Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł.
PAP, jk
Polecane
REKLAMA