Jakub Karnowski zrezygnował ze stanowiska prezesa zarządu PKP
Jakub Karnowski zrezygnował z kierowania Grupą PKP, rezygnację złożył także członek zarządu Piotr Ciżkowicz - poinformowało PKP w poniedziałek w komunikacie. Karnowski był prezesem zarządu PKP od 2012 r.
2015-12-01, 07:26
- Jeszcze cztery lata temu PKP były synonimem niewydolnego przedsiębiorstwa, dla którego klient stanowił przysłowiowe zło konieczne. Gdy wraz z naszymi współpracownikami rozpoczynaliśmy reformę spółek Grupy, wiele osób nie wierzyło, że można z nich stworzyć nowoczesne, działające według rynkowych zasad firmy. To się jednak udało.
Powiązany Artykuł
Szef Grupy PKP odpowiada na zarzuty NIK ws. Pendolino
Mamy nadzieję, że pozytywne zmiany na polskiej kolei będą kontynuowane. Deklarujemy nowemu kierownictwu Grupy PKP pełne wsparcie w przekazaniu doświadczeń z ostatnich lat, gdyż przed polską koleją jeszcze dużo wyzwań - napisali Karnowski i Ciżkowicz w wysłanym do mediów oświadczeniu.
Dodali, że PKP zostały przekształcone w nowocześnie działające przedsiębiorstwo, a było to możliwe - jak wskazali - m.in. dzięki racjonalizacji zatrudnienia, wielomilionowym oszczędnościom oraz wprowadzeniu profesjonalnego audytu, który pozwolił na "wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości, które występowały wcześniej w spółkach".
REKLAMA
Jak podkreślili Ciżkowicz i Karnowski, najważniejszym punktem zmian było postawienie w centrum uwagi klienta. "Jeszcze w 2011 r., według badania Eurobarometr, Polska była na ostatnim miejscu w Europie, jeśli chodzi o satysfakcję podróżnych. Grupie PKP udało się sprawić, że poziom zadowolenia z podróży pociągami znacząco wzrósł. Obecnie poziom satysfakcji z usług PKP Intercity wynosi 64 proc. Podróżni doceniają komfort podróżowania zmodernizowanym lub nowym taborem, w tym pociągami Express Intercity Premium (Pendolino) oraz atrakcyjne oferty biletowe" - ocenili w komunikacie. Podkreślili, że z usług PKP Intercity na dwa miesiące przed końcem roku skorzystało blisko 26 mln pasażerów, czyli o ponad 4 mln więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.
"Te wyniki to efekt całego, złożonego procesu zmian, jakie zostały zapoczątkowane w grupie PKP w 2012 r. Objęły one 4 zasadnicze obszary: klient, inwestycje, bezpieczeństwo, zarządzanie. Na tych filarach oparta została trzyletnia strategia grupy PKP, której wszystkie główne cele udało się zrealizować" - wskazali.
Według nich kluczową rolę w podnoszeniu komfortu podróżowania odgrywa realizowany przez grupę PKP program inwestycyjny. "Wydatki na inwestycje w linie kolejowe, tabor oraz na budowę i modernizację dworców w latach 2012–15 to aż 30 mld zł. Dla porównania, w ciągu wcześniejszych 11 lat było to zaledwie 28,8 mld. Dzięki modernizacjom linii kolejowych udało się podnieść prędkość pociągów na ok. 6 tys. km torów" - czytamy w komunikacie.
Karnowski jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentem warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz University of Minnesota (USA). Na stanowisko prezesa PKP został powołany 5 kwietnia 2012 r. W tym samym dniu członkiem zarządu PKP został Piotr Ciżkowicz. Ciżkowicz jest także doktorem nauk ekonomicznych i absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Nadal członkiem zarządu PKP pozostaje Jarosław Bator
Nie podano przyczyn złożenia dymisji.
NIK negatywnie oceniał działania spółki i Pendolino
Przypomnijmy Najwyższa Izba Kontroli w ostatnim raporcie negatywnie oceniła organizację i funkcjonowanie grupy PKP w latach 2010-2012 i pierwszym półroczu 2013. - Spółka "matka" – PKP SA nieskutecznie zarządzała holdingiem - Grupą PKP - bowiem do października 2012 r. nie wypracowała strategii działalności grupy, ani nie zawierała ze spółkami zależnymi umów, ustalających ich wzajemne obowiązki i uprawnienia - głosi raport NIK.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
NIK krytykuje spółkę PKP za Pendolino i prywatyzację. Grupa PKP jest zaskoczona negatywną oceną
Zdaniem Izby w procesie prywatyzacji spółek grupy nie zabezpieczono w pełni interesów Skarbu Państwa. - W związku z przeznaczeniem do prywatyzacji spółek, wchodzących w skład holdingu Grupa PKP, które zarządzają kolejową infrastrukturą: energetyczną (PKP Energetyka SA), telekomunikacyjną (TK Telekom sp. z o.o.) oraz informatyczną (PKP Informatyka sp. z o.o.) - konieczne jest zapewnienie dalszego, decydującego wpływu państwa na zarządzanie przekazaną tym spółkom infrastrukturą, niezbędną do zapewnienia bezpieczeństwa i prowadzenia ruchu kolejowego - zaznaczyła NIK.
IAR, PAP, fko, jk
Polecane
REKLAMA