Zamożni Polacy cenią dobra luksusowe wyprodukowane nad Wisłą
Już prawie milion Polaków może o sobie powiedzieć, że są osobami zamożnymi. Dokładnie 969 tys. Polaków zarabia powyżej 7,1 tys. zł brutto. Według KPMG ta grupa finansowej elity z roku na rok rośnie. Tak samo jak jej wydatki na dobra luksusowe.
2015-12-09, 10:20
Posłuchaj
Co jest wyznacznikiem dobra luksusowego, wyjaśnia Andrzej Marczak, partner w KPMG.
- Dobro luksusowe nie ma jednolitej definicji, ale powszechnie przyjmuje się, że jest to dobro opatrzone rozpoznawalną marką, która ze względu na swoją specyfikę, unikalność, wysoką cenę, jakość nabiera luksusowego charakteru – mówi gość radiowej Jedynki.
Dobro luksusowe kojarzy się z wyższą jakością, a co za tym idzie i wyższą ceną.
- Dlatego o te dobra luksusowe pytaliśmy osoby, które są bardziej majętne. Podzieliliśmy naszych respondentów względem zasobności portfela. Osoby, które płacą 32-proc. podatek, najwyższą stawkę podatkową, czyli zarabiają powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie, traktujemy na potrzeby tego raportu jako zamożne. Osoby, które zarabiają pomiędzy 10 tys. a 20 tys. zł miesięcznie – jako osoby bardzo zamożne, a te, które zarabiają powyżej 20 tys. zł miesięcznie – jako bogate. To był ten krąg osób, które poddaliśmy naszemu badaniu – tłumaczy Andrzej Marczak.
W Polsce przybywa osób zamożnych
Jak zaznacza ekspert, badanie KPMG dowodzi, że osób z zasobnym portfelem w Polsce przybywa.
- Rozwija się gospodarka, rośnie zasobność portfeli naszych obywateli. Szacujemy, że osób zamożnych i bogatych w Polsce w zeszłym roku było prawie 900 tys., a w tym roku będzie już prawie milion. A w przyszłym roku z pewnością ten milion zostanie przekroczony. Jest to duża grupa, która potencjalnie jest nabywcą właśnie dóbr luksusowych – mówi Andrzej Marczak.
Luksus po polsku
Zaś te dobra luksusowe wytworzone w Polsce cieszą się uznaniem rodaków.
- Prawie 50 proc. respondentów deklaruje, że produkty lub usługi wygenerowane w Polsce są bardzo dobrej jakości i mają bardzo dobrą relację jakości do ceny – podkreśla gość radiowej Jedynki.
Zamożni Polacy chętnie wybierają polskie alkohole luksusowe, usługi hotelarskie, nasze marki kosmetyczne, biżuterię.
Rynek dóbr luksusowych rośnie
Rynek dóbr luksusowych ciągle rośnie.
- W 2015 roku ta wartość szacowana jest na ponad 14 mld zł, co oznacza prawie 13-proc. wzrost do roku poprzedniego. Taka tendencja cały czas się utrzymuje – mówi Andrzej Marczak.
Z raportu wynika również, że zamożni Polacy są bardzo... oszczędni. Nawet przy wyborze luksusowych marek staramy się być pragmatyczni.
Justyna Golonko, awi