Zamożni Polacy cenią dobra luksusowe wyprodukowane nad Wisłą

Już prawie milion Polaków może o sobie powiedzieć, że są osobami zamożnymi. Dokładnie 969 tys. Polaków zarabia powyżej 7,1 tys. zł brutto. Według KPMG ta grupa finansowej elity z roku na rok rośnie. Tak samo jak jej wydatki na dobra luksusowe.

2015-12-09, 10:20

Zamożni Polacy cenią dobra luksusowe wyprodukowane nad Wisłą
Dobra luksusowe wytworzone w Polsce cieszą się uznaniem rodaków. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

O luksusie po polsku mówił w "Porannych rozmaitościach" radiowej Jedynki: Andrzej Marczak, partner w KPMG (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Co jest wyznacznikiem dobra luksusowego, wyjaśnia Andrzej Marczak, partner w KPMG.

- Dobro luksusowe nie ma jednolitej definicji, ale powszechnie przyjmuje się, że jest to dobro opatrzone rozpoznawalną marką, która ze względu na swoją specyfikę, unikalność, wysoką cenę, jakość nabiera luksusowego charakteru – mówi gość radiowej Jedynki.

Dobro luksusowe kojarzy się z wyższą jakością, a co za tym idzie i wyższą ceną.

- Dlatego o te dobra luksusowe pytaliśmy osoby, które są bardziej majętne. Podzieliliśmy naszych respondentów względem zasobności portfela. Osoby, które płacą 32-proc. podatek, najwyższą stawkę podatkową, czyli zarabiają powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie, traktujemy na potrzeby tego raportu jako zamożne. Osoby, które zarabiają pomiędzy 10 tys. a 20 tys. zł miesięcznie – jako osoby bardzo zamożne, a te, które zarabiają powyżej 20 tys. zł miesięcznie – jako bogate. To był ten krąg osób, które poddaliśmy naszemu badaniu – tłumaczy Andrzej Marczak.

W Polsce przybywa osób zamożnych

Jak zaznacza ekspert, badanie KPMG dowodzi, że osób z zasobnym portfelem w Polsce przybywa.

- Rozwija się gospodarka, rośnie zasobność portfeli naszych obywateli. Szacujemy, że osób zamożnych i bogatych w Polsce w zeszłym roku było prawie 900 tys., a w tym roku będzie już prawie milion. A w przyszłym roku z pewnością ten milion zostanie przekroczony. Jest to duża grupa, która potencjalnie jest nabywcą właśnie dóbr luksusowych – mówi Andrzej Marczak.

Luksus po polsku

Zaś te dobra luksusowe wytworzone w Polsce cieszą się uznaniem rodaków.

- Prawie 50 proc. respondentów deklaruje, że produkty lub usługi wygenerowane w Polsce są bardzo dobrej jakości i mają bardzo dobrą relację jakości do ceny – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Zamożni Polacy chętnie wybierają polskie alkohole luksusowe, usługi hotelarskie, nasze marki kosmetyczne, biżuterię.

Rynek dóbr luksusowych rośnie

Rynek dóbr luksusowych ciągle rośnie.

- W 2015 roku ta wartość szacowana jest na ponad 14 mld zł, co oznacza prawie 13-proc. wzrost do roku poprzedniego. Taka tendencja cały czas się utrzymuje – mówi Andrzej Marczak.

Z raportu wynika również, że zamożni Polacy są bardzo... oszczędni. Nawet przy wyborze luksusowych marek staramy się być pragmatyczni.

Justyna Golonko, awi

Polecane

Wróć do strony głównej