Co czwarta firma chce podnieść ceny produktów
Mija półtora roku odkąd polska gospodarka weszła w pierwszą w historii wolnego rynku deflację. Ceny w sklepach w ostatnich miesiącach spadają średnio o 0,6 - 0,8 procent w skali roku.
2016-01-02, 08:00
Posłuchaj
Wiele wskazuje jednak na to, że już niedługo okres deflacji w Polsce dobiegnie końca, bo już więcej, niż co czwarta firma planuje podwyżki cen swoich produktów.
- Obecnie firmy w Polsce są najbardziej skłonne do podnoszenia cen swoich wyrobów od 13 kwartałów. 28 procent firm mówi, że będzie podnosić te ceny, 8 procent będzie je obniżać – mówi Jacek Kowalczyk z firmy doradczej Grant Thornton.
- Więc, jeżeli odejmie się jedno od drugiego, wychodzi taki wskaźnik, który pokazuje jak firmy są skłonne do podnoszenia cen swoich produktów, i ten wskaźnik to jest w tej chwili 20 punktów, i jest to najwyżej od 13 kwartałów – dodaje.
Czyli w najbliższym czasie czeka nas rozwój ze stabilnym pieniądzem. I przypomnę, że w tegorocznej ustawie budżetowej rząd planuje inflację na poziomie 1,7 procent.
REKLAMA
Sylwia Zadrożna, fko
REKLAMA