Rosja wstrzymała tranzyt towarów z Ukrainy "Towary nie idą i są zawracane"

Rosja całkowicie wstrzymała tranzyt towarów przewożonych przez jej terytorium z Ukrainy – oświadczyło w poniedziałek ministerstwo rozwoju gospodarczego i handlu w Kijowie. Oceniło ono, że działania Moskwy mają charakter dyskryminacyjny.

2016-01-04, 21:13

Rosja wstrzymała tranzyt towarów z Ukrainy "Towary nie idą i są zawracane"
Widok na Kreml w Moskwie. Foto: pixabay.com

Posłuchaj

Rosja zablokowała ukraiński tranzyt. Jak informuje ukraińskie ministerstwo handlu towary, które miały być przewożone przez terytorium Federacji Rosyjskiej, wróciły na Ukrainę. Od początku roku Rosja wprowadziła również cła na ukraińskie towary, część z nich objęła embargiem. O szczegółach z Kijowa Paweł Buszko (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Wiceminister rozwoju gospodarczego Natalia Mykolska przekazała agencji Interfax-Ukraina, że tranzyt z jej kraju przez Rosję do innych państw został wstrzymany mimo obowiązujących od 1 stycznia regulacji, które zezwalają na tranzyt niektórych towarów m.in. przez terytorium Białorusi.

"Towary nie idą i są zawracane"

- Regulacje te nie działają. Towary nie idą i są zawracane. Tranzytu nie ma – powiedziała Mykolska.
- Zastosowany przez Federację Rosyjską zakaz (tranzytu) jest nieprzejrzysty, nieusprawiedliwiony i ma charakter dyskryminacyjny. Strona rosyjska naruszyła swoje zobowiązania m.in. wynikające z ustaleń zawartych ze Światową Organizacją Handlu (WTO) oraz z umowy o strefie wolnego handlu – podkreśliło ministerstwo rozwoju gospodarczego.
Zdaniem Mykolskiej działania Rosji są najgorszą rzeczą, którą można było zrobić, gdyż uderzają one w kraje trzecie. Z Ukrainy przez Rosję przewożone są głównie ładunki, których odbiorcą jest Kazachstan. - Tranzyt jest dla WTO "świętą krową" – powiedziała wiceminister.

Ładunki powinny być kierowane przez Białoruś

Interfax-Ukraina przypomina, że 1 stycznia rząd Rosji postanowił, iż ładunki przesyłane pojazdami samochodowymi z Ukrainy do Kazachstanu powinny być kierowane przez Białoruś, a kolejowe – przez stację kolejową w rosyjskim Smoleńsku.
1 stycznia weszła w życie umowa między Ukrainą a UE o pogłębionej i całościowej strefie wolnego handlu (DCFTA). To najważniejsza i największa część podpisanej w czerwcu 2014 r. umowy stowarzyszeniowej, której zawarcie było przyczyną wybuchu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego. Wejście DCFTA w życie opóźniono o ponad rok ze względu na zastrzeżenia Moskwy.
Również 1 stycznia Rosja wstrzymała umowę o wolnym handlu z Ukrainą i wprowadziła embargo na szereg importowanych z tego kraju artykułów żywnościowych. W odpowiedzi Kijów podjął analogiczne kroki.

PAP, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej