Innowacyjność polskich firm: teoria konta praktyka

Ministerstwo Rozwoju zadeklarowało wprowadzenie ulg inwestycyjnych dla firm wdrażających innowacje. To dobry sygnał, bo jak wynika z badań wielu polskich przedsiębiorców, przede wszystkim właścicieli małych i średnich firm, podchodzi do tematu innowacyjności z głęboką rezerwą.

2016-02-15, 11:52

Innowacyjność polskich firm: teoria konta praktyka
Niewiele polskich firm można uznać za innowacyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O tym, że polskie firmy są na bakier z innowacyjnością, mówił w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki: Grzegorz Jarzębski z Europejskiego Funduszu Leasingowego (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Wielu przedsiębiorców liczy również na wsparcie, bo właśnie brak środków sprzyja przekonaniu, że dany rodzaj prowadzonej działalności nie nadaje się do wdrażania nowych rozwiązań.

- Unijna definicja innowacyjności to wdrożenie nowego bądź zdecydowanie ulepszonego produktu, usługi, procesu, nowej metody badawczej czy marketingowej, bez względu na to, czy ona jest wdrożona w przedsiębiorstwie, czy jest to wytworzenie nowego produktu stosowanego w skali świata czy Europy – wyjaśnia Grzegorz Jarzębski z Europejskiego Funduszu Leasingowego. – Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie podchodzą do definicji innowacyjności w bardzo krytyczny sposób, zbyt ostrożnie. Nie traktują innowacyjności jako rozwiązań wdrażanych w swoich firmach na własne potrzeby. Nie traktują też jako innowacyjności tych projektów, które są prowadzone, ale z jakiś względów nie wdrażane w funkcjonowaniu firmy – dodaje.

Jedynie 20 proc. przedsiębiorców inwestuje w innowacje

Jednocześnie przedsiębiorcy powszechnie deklarują przekonanie, że innowacje to podstawa rozwoju.

- Mamy rozbieżności pomiędzy głoszonymi teoriami a praktyką. Ponad 80 proc. przedsiębiorców twierdzi, że inwestycje w innowacyjność to gwarancja długotrwałego rozwoju firmy. Z drugiej strony jedynie 20 proc. przedsiębiorców faktycznie inwestuje w innowacje – podaje liczby gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

Ograniczenia w zakresie innowacyjności

Jako ograniczenia w zakresie innowacyjności, jak wyjaśnia Grzegorz Jarzębski, przedsiębiorcy wymieniają przede wszystkim brak dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania.

- Ponad 20 proc. przedsiębiorców wskazuje ten czynnik jako ograniczający – zaznacza ekspert. - Dwadzieścia kilka proc. wskazuje również jako ograniczenie czynnik związany z przepisami prawnymi. Przedsiębiorcy w szczególności postulują wprowadzenie ulg podatkowych dla rozwiązań innowacyjnych. Postulują również skracanie procedur, ich upraszczanie, a co za tym idzie szybsze pozyskiwanie środków – dodaje.

Finansowanie innowacji głównie ze środków własnych

Jeżeli już zaś polscy przedsiębiorcy inwestują w innowacje, głównie są to środki własne.

- 94 proc. przedsiębiorców inwestujących w innowacje korzysta m.in. ze środków własnych – mówi Grzegorz Jarzębski.

REKLAMA

Ekspert zwraca również uwagę na duże ryzyko takiej inwestycji, kiedy pieniądze z bieżącej działalności wykorzystywane są na innowacje.

- Przy nieudanym projekcie innowacyjnym, może to spowodować brak płynności przedsiębiorstwa – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Jeżeli zaś chodzi o zewnętrzne źródła finansowania projektów innowacyjnych, przedsiębiorcy, jak wyjaśnia Grzegorz Jarzębski, wymieniają trzy główne źródła: dotacje ze środków unijnych, kredyt i leasing.

Przedsiębiorcy przyznają, że za innowacyjne firmy należy uznać te, które nie tylko inwestują w nowe technologie, ale i w rozwój kadry. Jednocześnie tylko 5 proc. firm wysyła swoich pracowników na szkolenia.

REKLAMA

Dariusz Kwiatkowski, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej