Komercjalizacja badań naukowych w Polsce nabiera tempa
Dziś podsumowano program BRIdge Mentor, który pomaga naukowcom w sprzedaży dla biznesu ich wynalazków.
2016-02-26, 21:12
Posłuchaj
O programie BRIdge Mentor, który pomaga naukowcom w sprzedaży dla biznesu ich wynalazków, mówi Jolanta Kokosińska, partner PwC, lider zespołu Innowacje i B+R./Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Dodaj do playlisty
Wskazano też drogi, którymi Polska powinna podążać, aby komercjalizować swe innowacyjne rozwiązania naukowe.
Program BRIdge Mentor rozpoczął się w 2013 roku. 70 uczelni zgłosiło do niego 150 innowacyjnych projektów, z których wyselekcjonowano 30 o największym potencjale biznesowym.
Program polegał na pomocy w znalezieniu inwestorów i przeprowadzeniu transakcji dla maksymalnej liczby wynalazków.
– Można mówić o sukcesie, ponieważ z 30 projektów, które taki potencjał po naszych analizach wykazały, udało się nam dzisiaj zamknąć pięć, dwa prawie sfinalizować ponieważ są podpisane tzw. term-sheet i cztery kolejne są na końcowej fazie negocjacji z inwestorami – podsumowuje Jolanta Kokosińska, partner PwC, lider zespołu Innowacje i B+R.
REKLAMA
Podsumowanie przedsięwzięcia BRIdge Mentor było też okazją do powiedzenia o tym co jeszcze trzeba zrobić, by komercjalizacja projektów B+R była efektywniejsza.
Przede wszystkim pracownicy naukowi potrzebują większego wsparcia, które rozwinie u nich biznesowe myślenie jeszcze przed uruchomieniem projektu badawczego.
Poza tym należy zwiększyć udział wydatków na B+R w PKB do 2%. Nie mniej istotną kwestią jest system zachęt dla naukowców.
– Chodzi o to, żeby finansowo również zespoły badawcze partycypowały w wynikach komercjalizacji, ale przede wszystkim też chodzi o to, żeby fakt, że dany naukowiec angażuje się w projekt wynalazczy z celem komercjalizowania był tak samo ważny, tak samo prestiżowy, jak kolejna publikacja w znanym piśmie naukowym – dodaje Jolanta Kokosińska, partner PwC.
REKLAMA
Kamil Piechowski
REKLAMA