Polski handel: jak przy niskiej rentowności zapewnić jego rozwój?

Sektor handlu detalicznego korzysta na zwiększaniu się popytu i stabilnym wzroście gospodarczym w Polsce. To jednak nie oznacza, że o przyszłości można mówić wyłącznie w optymistycznym tonie.

2016-04-13, 11:35

Polski handel: jak przy niskiej rentowności zapewnić jego rozwój?
Handlowcom powinno przede wszystkim zależeć na zdobyciu lojalności klientów. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O kondycji polskiego handlu mówił w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, dyrektora generalnego Polskiej Izby Handlu, właściciele małych sklepów powinni starać się wyrabiać u klientów nawyk stałego  kupowania w ich placówkach, tym bardziej, że rentowność drobnego handlu jest niska.

- Rentowność w handlu jest niska. Dla handlu tradycyjnego, dla małych sklepów to jest od 0,5 proc. do 1 proc., czasami nieco powyżej. W szczególności te małe formaty muszą się mierzyć z problemem niskiej rentowności. Już ktoś dawno temu powiedział, że handel to przede wszystkim obrót, a nie oczekiwanie wielkich zysków. Także myślę, że na chwilę obecną trzeba troszczyć się przede wszystkim o konsumentów. O to, żeby postrzegali oni ten konkretny punkt handlowy jako swój, jako sklep, do którego będą wracać – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Zmniejszanie kosztów stałych

Dla utrzymania dobrej kondycji małych placówek handlowych ważne są też działania integracyjne.

- Między innymi pozioma integracja przez systemy franczyzowe, systemy partnerskie, systemy spółdzielcze. Możemy w tym momencie zmniejszać przynajmniej część kosztów stałych, a także koszty marketingowe, logistyczne, koszty IT. Wszystkie działania integracyjne, które mogą się przyczynić do obniżenia kosztów stałych, są jak najbardziej pożądane – mówi Maciej Ptaszyński.

REKLAMA

2 mln miejsc pracy w handlu

Polski sektor handlu przyczynia się do tworzenia aż dwudziestu dziewięciu procent  wartości dodanej w gospodarce.

Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach z nim powiązanych kolejnych 1,6 mln, co łącznie stanowi 26 procent ogółu zatrudnionych.

Elżbieta Mamos, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej