Nowa strategia eksportu: jedna agencja, 69 placówek zagranicznych, „jedno okienko”
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zostanie przekształcona w Agencję Handlu i Inwestycji - tak zakłada nowa strategia rozwoju eksportu i inwestycji zagranicznych, którą ogłoszono dziś podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy.
2016-09-06, 21:09
Posłuchaj
Jak mówi prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, nowa agencja pomoże polskim towarom, usługom i kapitałowi, podbijać nowe rynki za granicą.
Na bazie PAIiIZ powstanie nowa agencja
Przypomina, że PAIiIZ ukierunkowany był głównie na zdobywanie inwestorów zagranicznych do Polski, w bardzo niewielkim stopniu wspierał eksport.
̶ Dlatego chcemy zmienić ten model, PAIiIZ przekształcić w agencję inwestycji, która będzie wspierać ekspansję polskich firm, a także zajmie się obsługą inwestorów zagranicznych w Polsce – mówi Borys.
Agencja i 69 placówek zagranicznych
I dodaje, że nowa agencja ma utworzyć 69 przedstawicielstw zagranicznych.
REKLAMA
Prezes uzupełnia, że będzie to model częściowo odpłatny, gdyż jak podkreśla, polskie firmy chętnie zapłacą za usługę doradztwa i promocję na rynkach zagranicznych.
Oferta wsparcia dostępna w jednym miejscu
̶ Oprócz przebudowy PAIiIZ, strategia zakłada także konsolidację różnych instytucji, tak by przedsiębiorca miał dostęp do oferty w jednym miejscu -mówił gość Polskiego Radia 24.
Pomoc dla małych i średnich firm
Wyjaśnia, że dwie trzecie polskiego eksportu jest realizowana w ramach międzynarodowych przedsiębiorstw, tylko jedna trzecia jest realizowana przez polskie firmy, głównie małe i średnie.
̶ One rzeczywiście napotykają na duże bariery wejścia, szczególnie na egzotyczne, trudniejsze rynki eksportowe – mówi gość Polskiego Radia 24.
REKLAMA
̶ I dlatego nowa agencja i jej przedstawicielstwa będą nastawione na pomoc głównie tym firmom - mówi.
Mowa tu m.in. o wspomnianej nowej agencji. Będzie ona tworzona z myślą przede wszystkim o MŚP, które będą chciały wychodzić na rynki trzecie.
Przedstawicielstwo jako biuro małej firmy za granicą
Jedną z form pomocy, jak ujawnia prezes, będzie możliwość wykorzystania biura przedstawicielstwa przez małą firmę.
Powstanie też pakiet finansowania polskiego eksportu. Przedsiębiorcy będą mieli do dyspozycji zarówno kredyty, gwarancje, jak i ubezpieczenia eksportowe dedykowane zarówno dla sektora MŚP, jak i dużych kontraktów. Polski Fundusz Rozwoju ma tu zainwestować 60 mld zł
Powstanie „jedno okienko”
̶ Chcemy stworzyć coś, co nazywamy „jednym okienkiem”. Chcemy wszystkie instrumenty zgromadzić w jednym miejscu, aby przedsiębiorca nie biegał między BGK, KUKE i innymi agendami – mówi Borys.
Nowa strategia ma wesprzeć polskich przedsiębiorców, by odważniej wychodzili na rynki zagraniczne, szczególnie na te pozaeuropejskie.
REKLAMA
̶ Obecnie 80 proc. całego eksportu stanowi eksport do UE, tymczasem wzrosty są w innych częściach świata, takich jak Azja czy Afryka - zwraca uwagę gość Polskiego Radia 24.
Błażej Prośniewski, Es, jk
REKLAMA