Nowa strategia eksportu: jedna agencja, 69 placówek zagranicznych, „jedno okienko”

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zostanie przekształcona w Agencję Handlu i Inwestycji - tak zakłada nowa strategia rozwoju eksportu i inwestycji zagranicznych, którą ogłoszono dziś podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy.

2016-09-06, 21:09

Nowa strategia eksportu: jedna agencja, 69 placówek zagranicznych, „jedno okienko”
Nowa agencja ma utworzyć 69 przedstawicielstw zagranicznych.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Co nowa strategia rozwoju eksportu i inwestycji zagranicznych, wyjaśnia w Polskim Radiu 24 prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Jak mówi prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, nowa agencja pomoże polskim towarom, usługom i kapitałowi, podbijać nowe rynki za granicą.

Na bazie PAIiIZ powstanie nowa agencja

Przypomina, że PAIiIZ ukierunkowany był głównie na zdobywanie inwestorów zagranicznych do Polski, w bardzo niewielkim stopniu wspierał eksport.

̶  Dlatego chcemy zmienić ten model, PAIiIZ przekształcić w agencję inwestycji, która będzie wspierać ekspansję polskich firm, a także zajmie się obsługą inwestorów zagranicznych w Polsce – mówi Borys.

Agencja i 69 placówek zagranicznych

I dodaje, że nowa agencja ma utworzyć 69 przedstawicielstw zagranicznych.

REKLAMA

Prezes uzupełnia, że będzie to model częściowo odpłatny, gdyż jak podkreśla, polskie firmy chętnie zapłacą za usługę doradztwa i promocję na rynkach zagranicznych.

Oferta wsparcia dostępna w jednym miejscu

̶  Oprócz przebudowy PAIiIZ, strategia zakłada także konsolidację różnych instytucji, tak by przedsiębiorca miał dostęp do oferty w jednym miejscu -mówił gość Polskiego Radia 24.

Pomoc dla małych i średnich firm

Wyjaśnia, że dwie trzecie polskiego eksportu jest realizowana w ramach międzynarodowych przedsiębiorstw, tylko jedna trzecia jest realizowana przez polskie firmy, głównie małe i średnie.

̶  One rzeczywiście napotykają na duże bariery wejścia, szczególnie na egzotyczne, trudniejsze rynki eksportowe – mówi gość Polskiego Radia 24.

REKLAMA

̶  I dlatego nowa agencja i jej przedstawicielstwa będą nastawione na pomoc głównie tym firmom - mówi.

Mowa tu m.in. o wspomnianej nowej agencji. Będzie ona tworzona z myślą przede wszystkim o MŚP, które będą chciały wychodzić na rynki trzecie.

Przedstawicielstwo jako biuro małej firmy za granicą

Jedną z form pomocy, jak ujawnia prezes, będzie możliwość wykorzystania biura przedstawicielstwa przez małą firmę.

Powstanie też pakiet finansowania polskiego eksportu. Przedsiębiorcy będą mieli do dyspozycji zarówno kredyty, gwarancje, jak i ubezpieczenia eksportowe dedykowane zarówno dla sektora MŚP, jak i dużych kontraktów. Polski Fundusz Rozwoju ma tu zainwestować 60 mld zł

Powstanie „jedno okienko”

̶  Chcemy stworzyć coś, co nazywamy „jednym okienkiem”. Chcemy wszystkie instrumenty zgromadzić w jednym miejscu, aby przedsiębiorca nie biegał między BGK, KUKE i innymi agendami – mówi Borys.

Nowa strategia ma wesprzeć polskich przedsiębiorców, by odważniej wychodzili na rynki zagraniczne, szczególnie na te pozaeuropejskie.

REKLAMA

̶  Obecnie 80 proc. całego eksportu stanowi eksport do UE, tymczasem wzrosty są w innych częściach świata, takich jak Azja czy Afryka - zwraca uwagę gość Polskiego Radia 24.

Błażej Prośniewski, Es, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej