W 2018 r. czeka nas nowy system opłat za drogi

System poboru opłat na polskich drogach mógłby działać sprawniej - przekonują eksperci.

2016-09-26, 17:45

W 2018 r. czeka nas nowy system opłat za drogi
System viaTOLL działa w Polsce od 2011 roku.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Od 2018 r. czeka nas zmiana systemu poboru opłat za drogi. Co to oznacza dla kierowców, w Ekspresie Gospodarczym radiowej Jedynki./Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
+
Dodaj do playlisty

A już w najbliższą sobotę, 1 października do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim.

Będzie to siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll.

Ile systemów poboru opłat działa w Polsce? Pięć

̶  Największy problem z systemem poboru opłat w Polsce to jego niejednolitość, mówi Marcin Izdebski z Fundacji Republikańskiej.

Jak wyjaśnia, mamy dwa rodzaje opłat drogowych: manualny, gdzie trzeba się zatrzymać, i elektroniczny, którym objęte są pojazdy powyżej 3,5 tony.

REKLAMA

̶ I do tego dochodzi kolejne trzy systemy na odcinkach koncesyjnych – mówi ekspert.

 viaTOLL przyniósł 6 mld zł

̶  System viaTOLL działa w Polsce od 2011 roku i systematycznie jest rozbudowywany, zaznacza Bartłomiej Sawicki z Instytutu Jaggielońskiego.

Jak podkreśla, objęte jest nim ponad 3 tys. kilometrów dróg, przychody w przypadku samochodów ciężarowych wyniosły ponad 6 mld zł.

̶  To dużo i te pieniądze można zainwestować w poprawę infrastruktury drogowej w Polsce – mówi gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

 viaTOLL niewykorzystany do końca

Jak przekonuje Adrian Furgalski, z zespołu doradców gospodarczych TOR, system Viatoll mógłby być lepiej wykorzystywany.

̶  Dotyczy to np. możliwości umieszczenia wag, które ważyłyby pojazdy i zapobiegałyby np. przemytowi zza Wschodu czy przekraczaniu wagi przez pojazdy – mówi ekspert.

Jaki system poboru opłat po 2018 r.?

Wciąż otwartym pytaniem pozostaje kwestia przyszłości systemu poboru opłat po 2018 roku - wtedy wygasa koncesja obecnego operatora viaTOLL.

Pytanie czy nie zmienić obecnego systemu radiowego na system satelitarny.

REKLAMA

Jak uważa Adrian Furgalski, można wykorzystać obecną infrastrukturę, a zastosowanie systemu satelitarnego na pewno przyniosłoby więcej pieniędzy.

A od pierwszego października systemem viaTOLL zostanie objętych kolejnych 150 kilometrów dróg.

Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto. W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają przygotowania do przeprowadzenia przetargu na nowego operatora systemu. Ministerstwo prowadzi konsultacje z koncesjonariuszami i różnymi dostawcami technologii.

Dominik Olędzki, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej