Kanon lektur po reformie edukacji. "Nie ma idealnej listy"
Minister edukacji narodowej - Anna Zalewska - podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego do 8-letnich szkół podstawowych. Jednym z elementów nowego programu nauczania jest odświeżona lista lektur dla klas IV-VIII. O tym, co powinno być ważne w kanonie lektur mówiła prof. Maria Olszewska z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
2017-02-18, 20:08
Posłuchaj
Obok klasyki literatury polskiej i światowej na liście są też pozycje, które dotąd nie były w szkołach omawiane. Nadal będzie obowiązywał podział na dwie listy lektur – obowiązkowe dla wszystkich uczniów i uzupełniające, których wybór będzie należał do nauczyciela.
– Nie ma idealnej listy lektur. Istotnym jest to, by wybrane książki zachęcały uczniów do czytelnictwa i sprawiały im przyjemność obcowania z literaturą. Powinny one również pomagać młodym ludziom w znalezieniu swojego miejsca we współczesnym świecie. Ważną rolę odgrywa w tym procesie nauczyciel, który powinien wspierać ich w odkrywaniu tego, co jest istotne w danej książce. Temu służą lekcje. Powinny być one współpracą i dialogiem na linii uczeń – nauczyciel – powiedziała prof. Maria Olszewska.
Ponadto w audycji prof. Maria Olszewska odniosła się do konkretnych tytułów książek umieszczonych na liście lektur i skomentowała zasadność ich wyboru.
Polskie Radio 24/db
REKLAMA
_____________________
Data emisji: 18.02.2017
Godzina emisji: 19:15
REKLAMA