Za 3 lata nowe etykiety energetyczne na sprzęcie AGD. Zamiast plusów, będą literki
Etykiety energetyczne, którymi oznaczone są sprzęty AGD, będą prostsze.
2017-06-20, 21:10
Posłuchaj
− Parlament Europejski poparł kompromis instytucji unijnych w tej sprawie, mówi Radosław Maj, ze Związku pracodawców AGD CECED Polska.
Na razie zatwierdzono przepisy ramowe
Jak zaznacza, te zmiany wejdą dopiero za kilka lat w życie, gdyż zatwierdzono dopiero przepisy ramowe dotyczące etykiet energetycznych.
Nowe etykiety pojawią się na produktach w 2020 r.
− Szacujemy, że nowe etykiety pojawią się w sklepach w 2020 r., i dotyczyć to będzie pralek, lodówek oraz zmywarek, mówi gość Polskiego Radia 24.
Łatwiej będzie wybrać produkt energooszczędny
− Dzięki nowemu oznakowaniu, konsumentom łatwiej będzie wybierać produkty energooszczędne, co powinno doprowadzić do niższego poboru energii i niższych rachunków za prąd, mówi Radosław Maj.
Jak wyjaśnia, zniknie dotychczasowe oznakowanie A+/A++/A+++ pojawi się natomiast nowa skala efektywności energetycznej od A do G.
REKLAMA
Gość PR 24 przypomina, że to powrót do starego oznaczenia sprzed lat, tyle, że obecnie sprzęt jest zdecydowanie wydajniejszy niż wtedy.
A z plusem zastąpią literki
Przypomina, że kilka lat temu wprowadzono plusy na oznaczeniach ze względu na bardzo duży postęp w dziedzinie energetycznej.
I teraz przyjęto harmonogram przeskalowania tych oznaczeń, gdzie plusy zostaną zastąpione literkami.
− Najgorsza klasa energetyczna - obecnie A+, zostanie zastąpiona literką G, mówi ekspert.
REKLAMA
Powstanie baza monitorująca wprowadzanie zmian
Komisja Europejska ma stworzyć też bazę produktów, łącznie z częścią techniczna, która ma pomóc w monitorowaniu dostosowania produktów oraz portal dla konsumentów, dostarczający dodatkowych informacji.
Branża ma jednak pewne obawy z pojawieniem się takiej bazy.
Jak wyjaśnia ekspert, chodzi o tę część bazy, gdzie producenci będą udostępniać parametry techniczne, które wszak są danymi wrażliwymi.
− Dlatego kładziemy nacisk na gwarancje bezpieczeństwa takiej bazy, mówi gość Polskiego Radia.
Utrzymany zostanie wygląd etykiet i ich kolor, od ciemnozielonego po czerwony. Informacje o efektywności energetycznej produktu dostępne powinny być także online oraz w materiałach reklamowych i promocyjnych produktów.
W przypadku zmian, które będą miały wpływ na efektywność energetyczną, producent będzie miał obowiązek poinformować o tym klientów.
Dziś 25 proc. produktów na rynku UE znajduje się na szczycie skali A, a 50 proc. - w dwóch najwyższych skalach efektywności, A i B.
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA
REKLAMA