GUS: Dobre nastroje wśród konsumentów
Już drugi miesiąc z rzędu wśród polskich konsumentów optymiści przeważają nad pesymistami. Tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego i Narodowego Banku Polskiego. W Rządach Pieniądza komentarz Michała Kobosko z Atlantic Council, dra Artura Bartoszewicza ze Szkoły Głównej Handlowej i Sławomira Horbaczewskiego, ekonomisty.
2017-06-23, 09:34
Posłuchaj
Jak podkreślał w Polskim Radiu 24 dr Artur Bartoszewicz, dobry nastrój wśród konsumentów może być zapowiedzią długotrwałego, pozytywnego trendu w gospodarce. – Wskaźniki dot. bezrobocia czy wzrostu gospodarczego są drugorzędne w kontekście tego, jak ludzie patrzą na przyszłość. Jeżeli pozytywnie odnoszą się do tego, co będzie w kolejnych miesiącach, decydują się m.in. na większą konsumpcję. To jest bardzo pozytywne dla gospodarki – wskazywał ekspert. – Gdybyśmy mieli dobre „twarde” wskaźniki, a złe nastroje, nie moglibyśmy mówić o długotrwałych wzrostach, mechanizm byłby krótkookresowy – tłumaczył.
Michał Kobosko z kolei ocenił, że optymizm wśród konsumentów jest efektem pozytywnego odbioru tego, co dzieje się w kraju. – Wskaźnik optymizmu konsumenckiego, najlepszy w historii, jest bezprecedensowy. To musi nas cieszyć. Zdaniem Polaków sprawy w Polsce, przynajmniej w kontekście ekonomicznym, idą w dobrym kierunku – mówił gość PR24.
Sławomir Horbaczewski zwrócił na naszej antenie uwagę, że w kształtowaniu gospodarki coraz większą rolę odgrywa psychologia społeczna. – Po światowym kryzysie ekonomicznym przykłada się do tego coraz większą wagę. Do tej pory gospodarka opierała się na księgowych i arkuszach kalkulacyjnych – podkreślał.
Więcej tematów i komentarzy w całej rozmowie.
REKLAMA
Gospodarzem programu była Sylwia Zadrożna.
Polskie Radio 24/mp
_____________________
Rządy Pieniądza w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
REKLAMA
Data emisji: 23.06.17
Godzina emisji: 9.06
REKLAMA