UOKiK: ponad 6,3 mln zł kary dla pośrednika finansowego. Naciągał na pożyczki
EGF Council, pośrednik finansowy, proponował konsumentom pożyczki, których warunki nie odpowiadały ich potrzebom i możliwościom spłaty, informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma została ukarana karą w wysokości ponad 6,3 mln zł.
2017-10-26, 12:10
Posłuchaj
Europejska Grupa Finansowa Council we Wrocławiu była pośrednikiem kredytowym, działała pod marką Personal Finanse w ok. 50 miejscowościach w Polsce. Ofertę kierował do konsumentów, którzy mieli trudności z pożyczeniem pieniędzy w innych instytucjach finansowych. Urząd wszczął postępowanie przeciwko EGF Council w grudniu 2016 r. i ostrzegał przed działaniami tej spółki. Działania zostały podjęte po skargach konsumentów.
- Pracownicy EGF Council manipulowali informacjami przekazywanymi konsumentom, ponieważ kierowali się chęcią zysku. Nakłaniali ich do tego, żeby jednak pożyczyli więcej pieniędzy niż byli w stanie spłacać. Efekt był taki, że klient popadał w jeszcze większe problemy finansowe. Te praktyki były bardzo niekorzystne dla konsumentów, dlatego nałożyliśmy wysoką karę – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kredyty nie odpowiadały potrzebom i możliwościom klientów
UOKiK stwierdził, że pośrednik finansowy EGF Council m.in. oferował konsumentom kredyty, które nie odpowiadały ich potrzebom ani możliwościom spłaty.
Konsumenci otrzymywali ofertę znacznie przekraczającą zgłaszane zapotrzebowanie. Mieli wątpliwości, ale przedstawiciele EGF Council zapewniali ich, że oferta jest korzystna, bo nadwyżkę będzie można zwrócić do banku, jest to część szerszego planu zmierzającego do wyczyszczenia historii kredytowej, czy polepszenia zdolności kredytowej.
REKLAMA
Firma nie informowałao kosztach pośrednictwa
Firma nakłaniała też konsumentów bez zdolności kredytowej do zaciągnięcia zobowiązań za pośrednictwem osoby trzeciej, opisywanej jako osoba uwiarygodniająca, wspomagająca gwarant, żyrant.
Pracownicy EGF Council zapewniali konsumentów, że po pewnym czasie zobowiązanie zostanie na nich przeniesione. Tymczasem, zgodnie z prawem, przejęcie długu wymaga zgody wierzyciela. Nie można mieć pewności, że bank na to się zgodzi.
Pośrednik również nie informował klientów o kosztach pośrednictwa finansowego podczas zawierania umowy.
Konsumenci byli zaskoczeni wysokością wynagrodzenia, jakie mieli zapłacić.
REKLAMA
Wszystkie zakwestionowane przez UOKiK praktyki opisane są w decyzji. Nałożona kara wyniosła ponad 6,3 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.
UOKiK, awi
REKLAMA