Świąteczne prezenty: nowe mody i trendy
Na bogato, ale nie rozrzutnie. Na zakupy świąteczne w tym roku Polacy przeznaczą tylko o 2 procent więcej niż w ubiegłym. W Europie wśród prezentów dominują elektroniczne gadżety.
2017-11-21, 17:23
Posłuchaj
Spośród dziesięciu badanych krajów europejskich, nasi rodacy i Holendrzy są najbardziej oszczędni. Ze świątecznymi wydatkami zaszaleją Hiszpanie i Brytyjczycy.
Na święta wydamy średnio 882 zł
− W tym roku już widać, że kupujemy z dużym wyprzedzeniem i w sposób zaplanowany. Na wszystkie zakupy świąteczne, czyli prezenty, jedzenie i spotkania z najbliższymi Polacy zamierzają wydać 882 zł - mówi Wojciech Górniak z firmy doradczej Deloitte, która już po raz dwudziesty przeprowadziła takie badania.
Hitem kreatywne zabawki dla dzieci
Jak podkreśla, nie widać dużych wzrostów, ale trend jest pozytywny.
− Polacy deklarują i kupują zakup książek i słodyczy. Dla dzieci hitem są zabawki kreatywne, sprawiające dzieciom radość.
Biżuteria i pieniądze spadły w zakupowym rankingu
Na niższe pozycje spadła biżuteria i pieniądze jako świąteczne upominki.
Na rynku europejskim widać silne dwa trendy - dodaje Górniak.
W Europie dominują pakiety i elektroniczne gadżety
− Przede wszystkim robione są zakupy pakietowe – zestawy prezentowe, które dominują na rynku europejskim. Drugim trendem są prezenty gadżetowe – w Portugalii i Wielkiej Brytanii najbardziej oczekuje się gadżetów elektronicznych – inteligentnych bransoletek czy zegarków, ubrań „uzbrojonych” w sensory, mówi gość radiowej Jedynki.
Zakupy robimy w tradycyjnych sklepach, ale zaczyna dominować interenet
Prawie połowa rodaków nadal robi zakupy w sklepach stacjonarnych, ale trendem są zakupy w internecie - mówi Magdalena Jończak, partner Deloitte.
Wyjaśnia, że prawie połowa Polaków deklaruje zakupy jakiegoś prezentu w internecie, wydając na to łącznie 42 proc. świątecznego budżetu.
Coraz więcej zakupów przez smartfona
I dodaje, że również z roku na rok rośnie znaczenie kanału mobilnego.
− W tym roku 20 proc. Polaków ma użyć smartfona do zrobienia zakupów prezentowych. Tu zajmujemy czwarte miejsce – przed nami Wielka Brytania, Niemcy i Holandia, mówi gość Polskiego Radia.
REKLAMA
Rośnie optymizm konsumentów
W Polsce, podobnie jak prawie w całej Europie, rośnie optymizm konsumentów.
− W naszym kraju po raz pierwszy od wielu lat - podkreśla Magdalena Jończak.
I wyjaśnia, że 33 proc. Polaków ocenia bardzo dobrze stan gospodarki. W ubiegłym roku było to 15 procent.
Spośród badanych dziesięciu krajów europejskich, najlepiej oceniają bieżącą sytuację gospodarczą Niemcy i Portugalczycy. Polacy z większym optymizmem niż wynosi średnia europejska, patrzą także w przyszłość.
A wracając do prezentów - choć najczęściej padają deklaracje o kupowaniu książek, to tylko Włosi spodziewają się dostać je pod choinkę. Belgowie uważają, że będą to pieniądze, Niemcy, że - słodycze, a Polacy, że - ubrania i kosmetyki. W gruncie rzeczy - jak zawsze.
Aleksandra Michałek - Tycner
REKLAMA