Świąteczne prezenty: nowe mody i trendy

Na bogato, ale nie rozrzutnie. Na zakupy świąteczne w tym roku Polacy przeznaczą tylko o 2 procent więcej niż w ubiegłym. W Europie wśród prezentów dominują elektroniczne gadżety.

2017-11-21, 17:23

Świąteczne prezenty: nowe mody i trendy
W Portugalii i Wielkiej Brytanii najbardziej oczekuje się gadżetów elektronicznych – inteligentnych bransoletek czy zegarków.Foto: Wikimedia Commons, energepic.com

Posłuchaj

O nowych modach i trendach zakupowych światecznych mówią w radiowej Jedynce mówi Wojciech Górniak oraz Magdalena Jończak z firmy doradczej Deloitte./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./
+
Dodaj do playlisty

Spośród dziesięciu badanych krajów europejskich, nasi rodacy i Holendrzy są najbardziej oszczędni. Ze świątecznymi wydatkami zaszaleją Hiszpanie i Brytyjczycy.

Na święta wydamy średnio 882 zł

− W tym roku już widać, że kupujemy z dużym wyprzedzeniem i w sposób zaplanowany. Na wszystkie zakupy świąteczne, czyli prezenty, jedzenie i spotkania z najbliższymi Polacy zamierzają wydać 882 zł - mówi Wojciech Górniak z firmy doradczej Deloitte, która już po raz dwudziesty przeprowadziła takie badania.

Hitem kreatywne zabawki dla dzieci

Jak podkreśla, nie widać dużych wzrostów, ale trend jest pozytywny.

− Polacy deklarują i kupują zakup książek i słodyczy. Dla dzieci hitem są zabawki kreatywne, sprawiające dzieciom radość.

Biżuteria i pieniądze spadły w zakupowym rankingu

Na niższe pozycje spadła biżuteria i pieniądze jako świąteczne upominki.

Na rynku europejskim widać silne dwa trendy - dodaje Górniak.

W Europie dominują pakiety i elektroniczne gadżety

− Przede wszystkim robione są zakupy pakietowe – zestawy prezentowe, które dominują na rynku europejskim. Drugim trendem są prezenty gadżetowe – w Portugalii i Wielkiej Brytanii najbardziej oczekuje się gadżetów elektronicznych – inteligentnych bransoletek czy zegarków, ubrań „uzbrojonych” w sensory, mówi gość radiowej Jedynki.

Zakupy robimy w tradycyjnych sklepach, ale zaczyna dominować interenet

Prawie połowa rodaków nadal robi zakupy w sklepach stacjonarnych, ale trendem są zakupy w internecie - mówi Magdalena Jończak, partner  Deloitte.
Wyjaśnia, że prawie połowa Polaków deklaruje zakupy jakiegoś prezentu w internecie, wydając na to łącznie 42 proc. świątecznego budżetu.

Coraz więcej zakupów przez smartfona

I dodaje, że również z roku na rok rośnie znaczenie kanału mobilnego.

− W tym roku 20 proc. Polaków ma użyć smartfona do zrobienia zakupów prezentowych. Tu zajmujemy czwarte miejsce – przed nami Wielka Brytania, Niemcy i Holandia, mówi gość Polskiego Radia.

REKLAMA

Rośnie optymizm konsumentów

W Polsce, podobnie jak prawie w całej Europie, rośnie optymizm konsumentów.

− W naszym kraju po raz pierwszy od wielu lat  - podkreśla Magdalena Jończak.

I wyjaśnia, że 33 proc. Polaków ocenia bardzo dobrze stan gospodarki. W ubiegłym roku było to 15 procent.

Spośród badanych dziesięciu krajów europejskich, najlepiej oceniają bieżącą sytuację gospodarczą Niemcy i Portugalczycy. Polacy z większym optymizmem niż wynosi średnia europejska, patrzą także w przyszłość.

A wracając do prezentów - choć najczęściej padają deklaracje o kupowaniu książek, to tylko Włosi spodziewają się dostać je pod choinkę. Belgowie uważają, że będą to pieniądze, Niemcy, że  - słodycze,  a Polacy, że  - ubrania i kosmetyki. W gruncie rzeczy - jak zawsze.

Aleksandra Michałek - Tycner

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej