Francja: ponad połowa samolotów i helikopterów wojskowych nie może latać
Zbyt wysokie koszty napraw sprawiają, że ponad połowa samolotów i helikopterów wojskowych francuskich sił powietrznych nie może latać, między innymi większość Caracali. Minister ds. sił zbrojnych Francji Florence Parly zapowiedziała reformy.
2017-12-14, 22:03
W 2012 roku na utrzymanie floty powietrznej przeznaczono trzy miliardy dwieście milionów euro z francuskiego budżetu, w tym są to już cztery miliardy - o jedną czwartą więcej.
Wśród uziemionych maszyn znalazała się większość używanych przez francuskie siły zbrojne śmigłowców Caracal. Godzina ich lotu kosztowała 19 tysięcy euro, a w ubiegłym roku były to już 34 tysiące, czyli o ponad 80 procent więcej. O tym dlaczego koszt utrzymania tych maszyn wzrósł tak dramatycznie zapytaliśmy ekspertów.
Wiosną 2012 r. w Polsce rozpisano przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska. W kwietniu 2015 r. MON wskazało na śmigłowiec Caracal, a wartość kontraktu miała wynieść łącznie z podatkami 13,4 mld zł. Protestowały wtedy PiS i wiązki zawodowe, działające w zakładach w Mielcu i Świdniku, które również startowały w przetargu. We wrześniu 2015 r. rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu. Na początku października 2016 r. Ministerstwo Rozwoju uznało ofertę offsetową za niezadowalającą, a dalsze rozmowy za bezprzedmiotowe.
rr
REKLAMA
REKLAMA