Świąteczny poradnik konsumenta: jak reklamować prezenty, potrawy, wyjazdy?

Co czym powinniśmy pamiętać kupując prezenty bądź zamawiając wigilijne potrawy? Czy święta spędzone poza domem można reklamować? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w audycji Pogotowie Konsumentów. 

2017-12-21, 22:55

Świąteczny poradnik konsumenta: jak reklamować prezenty, potrawy, wyjazdy?
Zdj. ilustracyjne. Foto: Shaiith/Shutterstock.com

Posłuchaj

Jak reklamować świąteczne prezenty, potrawy, wyjazdy? O tym w świątecznym poradniku konsumenta Polskiego Radia./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Trwa przedświąteczna gorączka zakupów. W centrach handlowych tysiące osób szuka prezentów dla swoich najbliższych. W lepszej sytuacji są Ci, którzy robili zakupy on-linie. Jednak zapewne duża część z tych osób, teraz z niecierpliwością wygląda kuriera.

Co zrobić, jeśli paczka nie przyszła na czas

Co zrobić, jeśli kurier z paczką nie dotrze na czas?, wyjaśnia Michal Herde, prezes oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie.

Jak podkreśla, zasada ogólna przewiduje, że jeśli umowa nie stanowi inaczej, to dostawa powinna nastąpić w terminie 30 dni.

Kiedy możemy odstąpić od umowy i żądać odszkodowania

Ale, jeśli umówiliśmy się, że paczka dojdzie w trzy dni, i paczka nie doszła na czas, to trzeba wyznaczyć termin dodatkowy na wykonanie zobowiązania, a po jego upływie, możemy odstąpić od umowy.

REKLAMA

−Jeśli paczka miała być dostarczona w zawiązku ze szczególnym wydarzeniem, np. na Święta, to możemy odstąpić od umowy bez wyznaczania terminu dodatkowego. Możemy też domagać się odszkodowania, mówi ekspert.

Dochodzić swoich roszczeń możemy także wtedy, gdy paczkę otrzymaliśmy, ale w innym miejscu niż na to się umawialiśmy.

− Możemy żądać wtedy odszkodowania, jeśli musieliśmy po nią podjechać i ponieśliśmy dodatkowe koszty, które trzeba wykazać, mówi gość Polskiego Radia.

Kiedy prezent można zwrócić?

Myśląc o prezentach świątecznych, zazwyczaj staramy się wybierać takie, które sprawią osobie obdarowanej jak najwięcej radości. Nie zawsze jednak się to udaje....

REKLAMA

Dlatego już na etapie kupowania prezentów warto zapytać w sklepie o możliwość zwrotów.

Przy zakupie przez internet czy wysyłkowo możemy zwrócić towar w ciągu 14 dni

Jeśli sprzedawca w sklepie nie przewiduje zwrotów, to nie możemy towaru zwrócić. W przypadku umowy na odległość czy poza lokalem, czyli przez internet czy  wysyłkowo, mamy prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania rzeczy.

Pamiętajmy zawsze o paragonie

Zawsze natomiast możemy daną rzecz reklamować. Do tego jednak będzie potrzebny dowód zakupu, np. paragon.

− Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeśli wada ujawni się w ciągu dwóch lat, stąd warto zachować dowód zakupu, lub przekazać go obdarowanemu.

REKLAMA

Można też reklamować kupione niesmaczne potrawy

Prezenty, choć to istotny składnik świąt, to nie jest najważniejszy ani jedyny. Bo trudno sobie wyobrazić Wigilię bez tradycyjnych potraw. W wielu domach przygotowuje się je samodzielnie, ale coraz częściej, z powodu np. braku czasu - wigilijne potrawy się zamawia, czy kupuje. Te, gdyby okazały się one np. niesmaczne, można reklamować.

Za niesmaczne, popsute potrawy, możemy żądać zwrotu pieniędzy

Ekspert zwraca uwagę, że i w tym wypadku ważna jest umowa – jeśli potrawa nie będzie np. zawierać składników, które ona opisuje, jest popsuta, albo będzie ewidentnie niesmaczna, to można potrawę albo usługę reklamować.

−I zwykle jest to żądanie zwrotu pieniędzy, mówi gość Polskiego Radia.

Swoje prawa mają także te osoby, które w ogóle chcą uniknąć tego całego przedświątecznego zamieszania i skupić się w tym czasie na wypoczynku. Tu coraz częściej z pomocą przychodzą biura turystyczne, które organizują święta. Nie tylko w Polsce, ale także zagranicą, oferując "prawdziwie polskie święta w Egipcie".

REKLAMA

Jak reklamować świąteczne wyjazdy za granicę?

I tu też najważniejsza jest umowa. Zwłaszcza przy wyjeździe poza Unię Europejską.

−Jeśli coś jest niezgodne z umową i ofertą, to zasadą jest, że reklamację zgłaszamy na miejscu, mówi ekspert.

Błażej Prośniewski, jk


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej