Polacy liczą na poświąteczne wyprzedaże. Wydadzą na nie średnio 200-300 zł

Co trzeci badany zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży - wynika ze środowego raportu KPMG. W trakcie promocji najchętniej kupowane są obuwie, odzież, kosmetyki oraz elektronika.

2017-12-20, 15:34

Polacy liczą na poświąteczne wyprzedaże. Wydadzą na nie średnio 200-300 zł
Co trzeci badany zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży - wynika ze środowego raportu KPMG. . Foto: Pixabay

"W najbliższym czasie co trzeci konsument, który wziął udział w badaniu, zamierza przeznaczyć minimum 300 zł na zakupy podczas wyprzedaży poświątecznych i noworocznych, a kolejne 17 proc. konsumentów na zakupy chce wydać od 200 do 300 zł. Blisko co czwarty respondent odpowiedział, że nie zaplanował jeszcze budżetu do wydania podczas promocji sezonowych" - wynika z raportu KPMG w Polsce pt. "Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków".

Najchętniej kupujemy na wyprzedażach: buty, odzież, sprzęt AGD

Największym zainteresowaniem Polaków podczas promocji i wyprzedaży cieszą się niezmiennie: buty, odzież, kosmetyki oraz elektronika i AGD. W pierwszych trzech kategoriach zakupów dokonują przede wszystkim kobiety. Elektronikę i AGD najczęściej zaś kupują mężczyźni (71 proc. mężczyzn, 45 proc. kobiet). Promocyjne zakupy obuwia i odzieży zdominowane są przez konsumentów w wieku poniżej 45 lat. Na dalszych miejscach znalazły się artykuły dla dzieci, meble i wyposażenie wnętrz, sprzęt sportowy, biżuteria i zegarki oraz produkty i usługi związane z turystyką i wypoczynkiem.

50 procent badanych czeka na promocje i wyprzedaże

Badanie pokazało, że blisko 50 proc. respondentów przyznało, że wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. 38 proc. odpowiedziało, że zakupy promocyjne robi spontanicznie. Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej specyficzne dla mężczyzn - 54 proc. i konsumentów poniżej 35. roku życia (52 proc.).

Zdecydowana większość Polaków, czyli 88 proc. najchętniej korzysta z tradycyjnych wyprzedaży sezonowych, 54 proc. z promocji, które oferują darmowe dostawy, 50 proc. z całorocznych promocji na wybrany asortyment, a 47 proc. kupuje w Czarny Piątek, z kolei 17 proc. w Cyfrowy Poniedziałek.

Coraz więcej Polaków kupuje w Internecie

Ponad połowa cyfrowych konsumentów (58 proc.) wskazuje stronę internetową, jako najwygodniejszy kanał za pośrednictwem, którego dokonuje zakupów.

Badanie wykazało, że atrakcyjna cena produktu jest główną motywacją do podjęcia decyzji o zakupie – takiej odpowiedzi udzieliło 76 proc. ankietowanych. Impulsem podczas zakupów kieruje się tylko co dziesiąty konsument. Z drugiej strony cena jest również głównym kryterium, które decyduje o finalnym wyborze sprzedawcy wybranego towaru. Dla 83 proc. Polaków najważniejszym czynnikiem decydującym o sklepie, w którym będą robione zakupy, jest czynnik finansowy.

Polacy kupują impulsywnie

"W okresie atrakcyjnych cenowo promocji, połowa badanych, najczęściej kierowana impulsem w trakcie zakupów, nabywa również inną, wcześniej nieplanowaną rzecz. Niezależnie, czy zakupy są robione przez internet czy w sklepie stacjonarnym – Polacy skuszeni tym impulsem średnio nabywają dodatkowo dwa produkty, których wcześniej nie planowali kupić" - czytamy.

Raport KPMG w Polsce "Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków" powstał na podstawie badania zrealizowanego na reprezentatywnej próbie 321 badanych w grudniu br.

KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej