Jak zdywersyfikować dostawy błękitnego paliwa do Polski

Do wykazu prac legislacyjnych rządu i konsultacji publicznych trafiła nowelizacja tak zwanej ustawy terminalowej. Regulacja ma ułatwić dywersyfikację dostaw gazu do Polski. Między innymi dzięki niej rząd ma nie przedłużyć kontraktu jamalskiego.

2018-01-08, 15:43

Jak zdywersyfikować dostawy błękitnego paliwa do Polski
Rząd nie chce przedłużyć wygasającego z końcem 2022 roku kontraktu jamalskiego na dostawy gazu z Rosji.Foto: PIXABAY

Propozycje zakładają rozstrzygnięcie przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne, naprawę części zapisów tak zwanej ustawy terminalowej, dodanie nowych inwestycji objętych regulacją i uwzględnienie planowanego przedsięwzięcia Baltic Pipe, czyli gazociągu łączącego Danię i Polskę.

Odsunąć ryzyko ograniczenia dostaw gazu

W dokumentach zapisano, że rząd nie chce przedłużyć wygasającego z końcem 2022 roku kontraktu jamalskiego na dostawy gazu z Rosji. Według tych samych dokumentów polski system gazowy jest przystosowany głównie do odbioru paliwa ze wschodu czy przesyłania gazu ze złóż znajdujących się w Polsce.

Efektem tego ma być ryzyko ograniczeń bądź przerw w dostawach gazu, a także stosowanie przez wschodniego dostawcę nierynkowych cen.

Terminal LNG do rozbudowy

Według rządu uniezależnienie się od rosyjskiego surowca wymaga rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu oraz wykonania gazociągu Baltic Pipe.

REKLAMA

Pierwsza inwestycja ma zwiększyć przepustowość terminalu i umożliwić przeładunek skroplonego gazu do kontenerów kolejowych. Budowa połączenia gazowego z Danią ma umożliwić przesłanie do Polski 10 miliardów metrów sześciennych gazu rocznie, co stanowi około 60 procent naszego zapotrzebowania na gaz.

IAR, ak, NRG

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej