Kryzys uderza w piwne obyczaje Polaków
W ubiegłym roku Polacy wypili mniej piwa niż w 2008 i wybierali tańsze gatunki. Takie wyniki przedstawił Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce. Spadek sprzedaży na rynku krajowym przekroczył 10 procent.
2010-02-25, 12:20
Posłuchaj
Danuta Gut z ZPPP Browary Polskie przyznaje, że osiągnięte wyniki nie są dla branży zaskoczeniem, a powodem pogorszenia sytuacji jest kryzys i podwyżka akcyzy.
W 2009 roku przeciętny Polak wypił statystycznie 85 litrów piwa, podczas, gdy w latach ubiegłych średnia sięgała 95 litrów.
Podobnie jak w ubiegłych latach piwo pijemy raczej w domu, a od pewnego czasu wybieramy gatunki tańsze.
Spadek sprzedaży piwa spowodował również mniejsze wpływy do budżetu z tytułu podatków VAT, CIT i PIT, co jest spowodowane mniejszą produkcją, restrukturyzacją działów dystrybucji i sprzedaży oraz zamykaniem browarów.
REKLAMA
W 2009 roku przemysł piwowarski odprowadził do budżetu państwa 3 miliardy 176 milionów złotych z tytułu akcyzy.
kg,Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)
REKLAMA
REKLAMA