Program „Kadry dla przemysłu”, czyli firmy będą szkolić uczniów. Jest pierwsze porozumienie szkół z firmami
Pierwsze cztery spółki z Grupy Agencji Rozwoju Przemysłu podpisały porozumienia o współpracy w ramach programu Kadry dla przemysłu z ośmioma szkołami. Przewiduje on włączenie sie firm w szkolenie uczniów, swoich przyszłych pracowników.
2018-04-25, 15:34
Posłuchaj
Celem programu jest wsparcie rozwoju kierunków zawodowych istotnych na zmieniającym się rynku pracy - poinformował w środę prezes ARP Marcin Chludziński.
Program ma ułatwić pozyskiwanie przyszłych kadr dla przemysłu już na etapie szkół
"Podpisanie porozumienia pomiędzy spółkami a szkołami zawodowymi ma nie tylko wymiar symboliczny, ale również wymiar realnej współpracy. (...) Robimy bardzo konkretny krok wychodzący naprzeciwko wyzwaniom współczesnego rynku pracy" - powiedział Chludziński.
Jak mówił, "chcemy przez systemowe rozwiązania doprowadzać do sytuacji, kiedy firmy będą szukać pracowników w sąsiedztwie, czyli w szkołach, które są najbliżej". "Mam nadzieję, że jest to dobry początek realnego transferu ze szkół zawodowych do przemysłu w zorganizowany sposób" - dodał.
Polski rynek pracy z coraz większymi problemami kadrowymi
– Na polskim rynku pracy coraz bardziej zauważamy niedobór ludzi ze specjalistycznymi umiejętnościami zawodowymi. W ARP diagnozując tę potrzebę i wychodząc jej naprzeciw postanowiliśmy zaangażować nasze spółki portfelowe, inwestując jednocześnie w rozwój kompetencji młodych ludzi, mówił prezes ARP.
We współpracy ze szkołami zawodowymi i technicznymi cztery spółki z Grupy ARP rozpoczynają dziś pilotażowy program Kadry dla przemysłu.
Program ten jest szansą dla firm przemysłowych na pozyskanie nowych wyspecjalizowanych kadr, które zapewnią ciągłość produkcji i realizację kontraktów w przyszłych latach. Z kolei uczniowie, oprócz dostępu do praktyk czy kursów kształcenia zawodowego, zyskują także perspektywę trwałego zatrudnienia po zakończeniu edukacji.
REKLAMA
- Jestem przekonany, że zachęci ich to do rozwijania umiejętności w kraju i przyczyni się do wypełnienia braków kadrowych w przemyśle – powiedział Marcin Chludziński.
Osiem szkół podpisało porozumienie z czterema dużymi zakładami
Pierwsze umowy w programie Kadry dla przemysłu podpisali dyrektorzy ośmiu szkół m.in. z Bydgoszczy, Radomia i Sochaczewa z zarządami ARP, LOT AMS, Warszawskich Zakładów Mechanicznych, Radomskiego Centrum Innowacji i Technologii oraz Przewozów Regionalnych.
Szef gabinetu politycznego premiera minister Marek Suski powiedział, że program Kadry dla przemysłu powstał z potrzeby połączenia spółek, które potrzebują wysoko wykwalifikowanych pracowników, ze szkołami, które takich pracowników przygotowują.
"Aby dogonić świat, a jesteśmy wciąż wśród krajów dopiero na początku rozwoju, musimy to przyspieszyć. Żeby to przyspieszyć, potrzebni są ludzie, którzy będą to potrafili robić" - dodał minister Suski.
Zaznaczył, że podpisanie porozumień jest kolejnym krokiem w kierunku likwidacji bezrobocia, kształcenia ludzi, którzy będą sobie radzić w życiu, ale i rozwoju polskiej gospodarki konkurencyjnej i na światowym poziomie.
ARP będzie wspierać łączenie szkolnictwa z przemysłem
Zaangażowanie firm z Grupy ARP będzie polegać m.in. na uruchomieniu programów stażowych, aranżowaniu wizyt w zakładach pracy oraz wsparciu nauki w systemie dualnym (teoria w konfrontacji z praktyką).
W szkołach powstaną klasy patronackie, z profilem proponowanym przez przyszłego pracodawcę
W ramach programu firmy i szkoły przygotują dla uczniów ofertę edukacyjno-praktyczną, która pomoże im w podjęciu decyzji, czy wybrany kierunek odpowiada na potrzeby rynku. Uczniowie będą mogli zapisać się do klas patronackich, opartych o program nauczania współtworzony z przyszłym pracodawcą. Wpłynąć ma to na praktyczne przekazywanie umiejętności oraz zagwarantuje, że od pierwszego dnia zatrudnienia firma zyskuje pracownika z wiedzą i kompetencjami, jakich potrzebuje.
Wspólne lekcje nauczycieli z praktykami z firm
Dla nauczycieli przygotowano specjalny program lekcji otwartych, prowadzonych przez pracowników spółek biorących udział w projekcie. Ich celem jest wspólne uczenie się w grupie osób bezpośrednio związanych z edukacją, przygotowujące do stopniowego odchodzenia od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych zasobów edukacyjnych. Dzięki temu nauczyciele zyskają wiedzę, która pozwoli im przygotować zajęcia lekcyjne pod kątem praktycznym.
NRG, IAR, PAP, jk
REKLAMA