Pracownicy delegowani: wygrana bitwa branży transportowej
Po przegranej przez Europę Środkową i Wschodnią batalii o pracowników delegowanych pojawiła się szansa na uratowanie transportu międzynarodowego – tak by nie został on objęty rygorystycznymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników i płacy minimalnej.
2018-06-09, 11:40
Posłuchaj
Wydarzenia obserwowała Beata Płomecka która podkreślała jak ważny jest to problem dla polskiej gospodarki - z prawie dwóch milionów delegowanych pracowników w całej Unii Europejskiej ponad pół miliona to Polacy – podkreślała.
Zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach Komisja Europejska zaproponowała wiosną 2016 r., argumentując konieczność zakończenia „dumpingu socjalnego”. W praktyce oznaczało to, że wszystkie osoby wysyłane do pracy za granicę miałyby otrzymywać te same wynagrodzenia co lokalni pracownicy, czyli pensje i wszystkie dodatki. Przypieczętował te zmiany Parlament Europejski.
Eksperci podkreślają że będzie to problem przede wszystkim dla firm z branży budowlanej i transportowej. Komisja Europejska uzasadniała zmianę m.in. potrzebą chronienia pracowników.
Branża transportowa osiągnęła jednak częściowy sukces - w Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przegłosowano, że transport międzynarodowy oraz tranzyt mają być wyłączone spod obowiązywania przepisów o delegowaniu pracowników do pracy za granicą, na podstawie tak zwanego Pakietu Mobilności.
REKLAMA
W audycji poruszono również temat wizji przyszłości Unii Europejskiej według eurosceptycznego rządu we Włoszech.
Gość PR24: Prof. Aleksander Gubrynowicz - Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.
Magazyn Europejski w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
____________________
REKLAMA
Data emisji: 08.06.2018
Godzina emisji: 20:35
REKLAMA