Handel: co powinien umieć sprzedawca?

Nowi pracownicy z nowymi kwalifikacjami to obecnie jedno z największych wyzwań, jakie dziś ma przed sobą handel w Polsce.

2018-10-11, 12:42

Handel: co powinien umieć sprzedawca?
Duża część ofert dotyczy sprzedaży i usług. W większości przypadków poszukiwani są pracownicy z komunikatywną znajomością języka polskiego.Foto: shutterstock, Marius Pirvu

Posłuchaj

Jakie umiejętności powinien mieć pracownik handlu - wyjaśnia w radiowej jedynce Urszula Kusiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz Andrzej Wojciechowicz, kierownik projektu budowy sektorowej ramy kwalifikacji w handlu./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

− Branża musi nadążać na zmieniającymi się formami i rozwojem technologii, tym bardziej że ma ogromne znaczenie dla gospodarki - mówi Urszula Kusiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Handel: ważny dział gospodarki: 1,1 mln firm, 2 mln zatrudnionych, odpowiada za 15-17 proc. PKB

Bo, jak wylicza,  handel odpowiada za 15 proc. – 17 proc. udziału w PKB, gdy np. budownictwo – 7-8 procent.

W dodatku, ok. jedna czwarta firm, to firmy handlowe, których jest ok. 1,1 miliona, zatrudniających ok. 2 mln osób, czyli ok. 16 proc. pracowników w Polsce.

Co powinien umieć sprzedawca

− Dla handlu, po półrocznych pracach, utworzono sektorową ramę kwalifikacji - dodaje Urszula Kusiewicz-Górecka.

I określa, że w przypadku sprzedawców powinni oni mieć bardzo dobrą znajomość produktu, umiejętność komunikowania się, budowania relacji oraz znajomość nowych technologii – tak internetowych czy urządzeń, jak kasy samoobsługowe.

Umiejętność liczenia i wstukiwania ceny nie wystarczy

− Dziś siedzenie „na kasie” i wstukiwanie ceny nie wystarczy - podkreśla Andrzej Wojciechowicz, kierownik projektu budowy sektorowej ramy kwalifikacji w handlu.

I dodaje, że mimo bardzo trudnej sytuacji w handlu, wynikającej z braku rąk do pracy, trzeba zwiększać wymagania dotyczące kwalifikacji.

−To  może jest droga do zahamowania dużej rotacji w handlu i doboru zespołów, które mogą być mniejsze, ale bardziej wykwalifikowane, mówi gość radiowej Jedynki.

Ramy kwalifikacji ulepszą działania handlowców

− Rama kwalifikacji w handlu jest po to, żeby ten sektor mógł lepiej funkcjonować -  wyjaśnia  Piotr Klatta z Instytutu Badań Edukacyjnych.

− Bo, jak wyjaśnia, mamy do czynienia obecnie z dużymi zmianami – np. technologicznymi, za którymi nie nadążają programy nauczania w szkołach.

Tego typu rejestr kwalifikacji jest aktualizowany co trzy lata. Ułatwia życie także pracodawcom oraz rekruterom, poszukujących najlepszych  pracowników do danej branży. Sektorowe ramy kwalifikacji opracowano także między innymi dla  bankowości, telekomunikacji, IT czy budownictwa.

Aleksandra Tycner, jk

Polecane

Wróć do strony głównej