Black Friday: w piątek cały świat rusza do sklepów. Jak nie dać się nabrać na "super okazje"?
Już jutro na całym świecie rusza wyprzedażowe szaleństwo, czyli Black Friday, a zaraz po nim Cyber Monday. Jak nie zwariować i nie dać się nabrać na „super okazje”?
2018-11-22, 09:45
Posłuchaj
Z każdym rokiem te wydarzenia zyskują coraz większą popularność nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w naszej części Europy.
−Tylko w ubiegłym roku, w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Ukrainie sprzedaż w tym okresie wzrosła aż o 59 proc. - mówi Jarosław Sadowski, analityk Expandera.
Jak tłumaczy, trudno się dziwić tym wzrostom, bo rzeczywiście tego dnia, zarówno w sklepach tradycyjnych jak i internetowych pojawia się mnóstwo promocji i przecen, które cenią również Polacy.
Ale uwaga na promocje! Czasem to tylko chwyt marketingowy, nie okazja
Warto jednak być ostrożnym, bo czasami promocja bywa zwykłym chwytem marketingowym.
− Dlatego kupując towar na wyprzedaży należy zwracać uwagę na cenę i zastanowić się, czy oferta rzeczywiście jest atrakcyjna - podkreśla Malwina Buszko z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
REKLAMA
Uwaga na sztuczne obniżki cen
Jak podkreśla, może się okazać, że sprzedawca sztucznie obniżył cenę, wcześniej znacznie ją podwyższając. Zdarza się też, że rzeczy sprzedawane w zestawie można zdecydowanie taniej kupić osobno.
Pytajmy od razu o możliwość zwrotu towaru
Ponadto zauważa, że kiedy okaże się, że kupiliśmy coś drożej, to mogą być kłopoty ze zwrotem.
− Trudniej jest zwracać towar w sklepach stacjonarnych, dlatego warto spytać o taką możliwość przed zakupem, zorientować jakie zasady obowiązują w tej sprawie w danym sklepie, gdyż często sklep może wtedy np. żądać oryginalnego opakowania - mówi ekspertka.
Łatwiej o zwrot w sklepach internetowych
Inaczej sprawa wygląda jeśli kupujemy przez internet. W tym przypadku mamy prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego zakupu.
Ale uwaga: warto wiedzieć gdzie sklep internetowy ma siedzibę, jakie są procedury reklamacji
− Ale i tu warto sprawdzić kilka rzeczy - ostrzega Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
− Warto na pewno zorientować się jakie są procedury gdy pojawią się problemy z towarem – gdzie należy złożyć reklamację, na jaki adres mailowy czy pocztowy, mówi ekspertka.
REKLAMA
I dodaje, że nawet jeśli strona jest prowadzona w języku polskim, czy adres domeny kończy się na „.pl”, nie oznacza to jeszcze, że mamy do czynienia z polskim przedsiębiorcą.
−Warto na to zwrócić uwagę, bo od tego gdzie przedsiębiorca ma swoją siedzibę zależy sposób i jakość honorowania naszych praw konsumenta - dodaje ekspertka.
I wylicza, że jeśli siedziba firmy znajduje się na terenie Unii Europejskiej, wówczas nasze uprawnienia wynikające z prawa UE, będą zachowane i mogą być egzekwowane.
− Problem może pojawić się wtedy, kiedy przedsiębiorca ma swoją siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, np. w Chinach - mówi gość radiowej Jedynki.
Zanim kupisz, skorzystaj z opinii innych internautów
Dodaje też, że aby ustrzec się nieuczciwych sprzedawców, warto prześledzić fora internetowe z opiniami na jego temat.
Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest w USA następnego dnia po Święcie Dziękczynienia - w tym roku przypada 23 listopada.
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA
REKLAMA